Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Lifestyle

W 80. rocznicę odbudowy Warszawy. Wskrzeszenie stolicy dokumentowane przez polskich grafików

W tym roku Warszawa obchodzi 80. rocznicę odbudowy jak również 45. rocznicę wpisania historycznego Centrum Warszawy na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Z tej okazji Muzeum Archidiecezji Warszawskiej przygotował wystawę „Ruiny i odbudowa Starego Miasta w litografiach”. Wstęp na ekspozycję jest wolny.

Autor: Olga Alehno

Wystawa, otwarta w przededniu Powstania Warszawskiego, prezentuje wybrane prace dwóch artystów: Antoniego Suchanka oraz Jana Kucharskiego. Litografie przedstawiają ulice i zaułki Starego Miasta zniszczone w wyniku II wojny Światowej oraz miejsca w trakcje odbudowy.

Reklama

- Kuratorem wystawy jest Tomasz Lec, architekt, artysta, projektant, który spędził młodość na Starym Mieście w Warszawie i jest z nim cały czas bardzo związany – opowiada w rozmowie z portalem Niezalezna.pl dyrektor Muzeum dr Piotr Kopszak. - Tomasz Lec osobiście znał wielu artystów pracujących w stolicy, wśród których byli także Suchanek i Kucharski, świadkowie, którzy udokumentowali zniszczenia Starówki.

Starówka, 1945, Antoni SucharekOlga Alehno / Niezalezna.pl
Litografia przedstawia stronę Dekerta Rynku (północną) Starego Miasta, jedyną która się zachowała po II wojnie światowej. We wrześniu 1980 r. historyczne centrum Warszawy zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego w uznaniu dla determinacji i skali odbudowy całego miasta.

Antoni Suchanek (1901-1982) urodzony w Rzeszowie, był jednym z najważniejszych dokumentalistów powojennej Warszawy. Ten absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie sam doświadczył tragedii wojny. Tak podczas ślubu swojej siostry w 1943 r. został aresztowany przez Gestapo i przeszedł przez więzienie na Pawiaku oraz obóz koncentracyjny w Auschwitz.
Po zakończeniu wojny Suchanek stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w zniszczonej Warszawie. Można było go spotkać z pędzlem, paletą i sztalugami na gruzach kościołów i zasypanych gruzami zaułkach Starego Miasta. Jego talent i pasja twórcza zostały poświęcone dokumentowaniu obrazów odbudowującej się stolicy.

Jan JAKU Kucharski (1918-1983), wcześnie osierocony, wychowywał się i kończył szkołę podstawową w Lutomiersku koło Łodzi u oo. salezjanów. W latach 1936-39 uczył się w Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie, gdzie już w 1939 roku otrzymał II nagrodę oraz nagrodę Prezydenta miasta w konkursie malarskim „Warszawa". W tym samym roku wstąpił jako ochotnik do Obrony Narodowej. Okupację spędził w obozach i więzieniach niemieckich.
Po wojnie, w latach 1946-52, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1952 roku otrzymał dyplom. Był m.in. członkiem ZPAP (Związek Polskich Artystów Plastyków – stowarzyszenie zarejestrowane w marcu 1911 w Krakowie) oraz międzynarodowego związku JAG. Uprawiał malarstwo sztalugowe, ścienne i grafikę. Miał ponad 60 wystaw w kraju i za granicą, wyróżniony kilkunastoma nagrodami, m.in. I premio V Mostra Int. D'Arte w San Remo w 1970 roku czy złotym medalem Accademie Int. Tommaso Campanella w Rzymie w 1974 roku. Prace JAKU to głównie abstrakcje lub półabstrakcje inspirowane naturą, malarstwem jaskiniowym i sztuką starożytnego Egiptu.

Kościół Franciszkanów, 1945, Antoni SucharekOlga Alehno / Niezalezna.pl
Kościół p.w.św. Franciszka z Asyżu, zwany także Franciszkiem Serafickim. W tej świątyni odbyła się pierwsza msza po wyjściu niemieckiego okupanta w dniu 21 stycznia 1945. Świątynia ma imponujące wnętrze z kolumnami korynckii, w rzymskim stylu.

- Sucharek i Kucharski - to są artyści, którzy dziś już są trochę zapomniani, ale warto o tych pracach, pokazujących ruiny Starówki, pamiętać. Zwłaszcza, że to byli twórcy którzy mieli wybitnych nauczycieli. Tak nauczycielem Suchanka był Józef Mehoffer, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy okresu Młodej Polski. Zaś mentorem Kucharskiego był prof. Tadeusz Kulisiewicz, najwybitniejszy polski rysownik XX wieku. Więc obaj mieli najlepsze wykształcenie artystyczne, jakie można było sobie w Polsce wyobrazić

- zaznacza dyrektor Kopszak.

Burzenie murów, 1952, Jan KucharskiOlga Alehno / Niezalezna.pl
Nie wszystko dało się zachować. Z powodów konstrukcyjnych wiele fragmentów Starego Miasta wyburzano, a następnie rekonstruowano z odzyskanej cegły.

Jak zauważa kierownik placówki, udział artystów w odbudowie Warszawy był duży.

- Powojenne Stare Miasto zgromadziło wielu artystów, czynnych jeszcze w okresie międzywojennym. Jednym z nich był Antoni Michalak, wystawę prac którego niedawno mieliśmy w naszym muzeum. Artysta ten należał do grupy artystycznej - Bractwa świętego Łukasza, członkiem której był np. także Jan Zamoyski, który brał udział w dekoracji Starówki i cały czas możemy podziwiać w tej części stolicy kamieniczki, ozdobione przez niego.

Co ciekawe, zaangażowanie artystów w ozdobienie Starego Miasta miało miejsce jeszcze przed 1945 r.

- Już wtedy w ozdabianiu warszawskiej Starówki brała udział np. Zofia Stryjeńska - polska malarka, graficzka, ilustratorka, scenografka, przedstawicielka art déco. [Wraz z Tamarą Łempicką była jedną z najbardziej znanych polskich artystek plastyczek dwudziestolecia międzywojennego]. Prace Stryjeńskiej są zrekonstruowane i można je podziwiać na Rynku Starego Miasta.
Udział ich wszystkich sprawił, że Stare Miasto stało się tak atrakcyjne jakim widzimy go dziś

- zaznacza dyrektor.

Wstęp na wystawę pt. „Ruiny i odbudowa Starego Miasta w litografiach” JEST WOLNY i można ją odwiedzić do 21 września 2025 r. Zdjęcia są opatrzone w historyczne opisy każdego z reprezentowanych obiektów. Placówka planuje zorganizowanie kuratorskiego oprowadzania po miejscach na Starówce, które są pokazane na grafikach z wystawy. Można będzie porównać, jak miejsca te wyglądają dziś i jak wyglądały po Powstaniu Warszawskim. Data oprowadzania zostanie podana na stronie internetowej Muzeum.

Katedra św. Jana Chrzciciela, 1945. Antoni SucharekOlga Alehno / Niezalezna.pl
Konstrukcja katedry uległa totalnej destrukcji. Dlatego po wojnie uzyskała nową formę, nawiązującą do stylu tzw. gotyku nadwiślańskiego. Katedra jest najważniejszą świątynią Warszawy; w jej kryptach pochowani są ostatni książęta mazowieccy oraz osoby zasłużone dla państwa i Kościoła m.in. Ignacy Jan Paderewski, Ignacy Mościcki, oraz Prymasi Polski. W kościele od 500 lat znajduje się słynący cudami Krucyfiks (Kaplica Baryczków - na końcu lewej nawy)

Autor: Olga Alehno

Źródło: Niezalezna.pl
Reklama