Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Czytasz etykiety w sklepie? Na co zwracać uwagę?

Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to, jakie produkty trafiają do ich koszyka zakupowego, a finalnie na stoły. Zainteresowanie zdrowym stylem życia jest zauważalne we wszystkich badaniach. Z roku na rok uprawiamy więcej sportu i dbamy o zbilansowaną dietę. Podejście do sposobu żywienia i wyboru określonych produktów zmienia się ze względu na wiele różnych czynników takich jak wzrost populacji, zmiany klimatyczne czy dbałość firm o środowisko naturalne. Czego dziś oczekują konsumenci na zakupach?

Kevin Phillips/Pixabay

Firma analityczna Mintel w raporcie dotyczącym globalnego rynku żywności i napojów ogłosiła, że do 2030 roku będą kształtować się trzy główne trendy żywieniowe, bazujące na ekologii, hiperindywidualizacji i technologii. W ciągu tej dekady rośliny staną się bardzo ważną pozycją w diecie każdego z nas. Będziemy stawiać na warzywa i rezygnować z mięsa. Producenci żywności będą także sięgać po innowacyjne sposoby zrównoważenia konsumpcji poprzez wykorzystywanie wytworzonych odpadów do produkcji zupełnie nowych towarów. Wszystko to będzie miało na celu zwiększenie wydajności produkcji oraz walkę ze zmianami klimatu.

Dbałość o naturę już dziś jest niezwykle ważna dla stale rosnącej grupy konsumentów. Zwracają oni uwagę m.in. na bezpieczne dla środowiska opakowania, ale także na jakość kupowanych produktów i ich skład. Potwierdza to badanie na temat zdrowej diety i popularyzacji trendu healthy, które przeprowadziła agencja Nielsen. Wynika z niego, że obecnie ponad połowa Polaków (54%) czyta uważnie etykiety dostępnych w sklepie towarów. Co więcej ¾ ankietowanych wyznaje zasadę „jesteś tym co jesz”, a 6 na 10 osób deklaruje, że szuka asortymentu z prostą i zrozumiałą listą składników. 

Trend ten rozwija się na całym świecie, a w odpowiedzi producentów, na sklepowych półkach, coraz częściej możemy znaleźć towary z tzw. „czystą etykietą”.

Określenie „clean label” to przede wszystkim informowanie w przejrzysty i zrozumiały sposób o składzie danego produktu. To także zobowiązanie producentów do sięgania po znane i sprawdzone składniki oraz tradycyjne receptury. Mile widziane są dane dotyczące pochodzenia, procesu produkcji, transportu czy przechowywania artykułów. Nie istnieje jednak prawna definicja tego terminu, dlatego podlega różnego typu interpretacjom. Mimo to koncepcja „clean label” szybko rozprzestrzeniła się na całym świecie i zachęciła do tworzenia i kupowania nieprzetworzonych oraz zdrowych produktów.

 



Źródło: niezalezna.pl, infowire.pl, synertime.pl

#clean label #etykieta #zakupy #dieta #jedzenie #zdrowa żywność

ms