Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Mozaika Mehoffera we Lwowie

Mozaika Józefa Mehoffera w Katedrze Ormiańskiej we Lwowie - bezcenny zabytek świadczący o wielokulturowym bogactwie dawnej Rzeczypospolitej - została odrestaurowana. Prace wykonano pod auspicjami Narodowego Instytutu Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA.

Mozaika Mehoffera, fragment
Mozaika Mehoffera, fragment

O odrestaurowaniu arcydzieł sztuki malarskiej świątyni poinformowali przedstawiciele Instytutu POLONIKA, którego misją jest zachowanie materialnych śladów kultury polskiej za granicą oraz kształtowanie świadomości Polaków na temat ich dziedzictwa kulturowego.

Katedra Ormiańska to jeden z najcenniejszych zabytków Lwowa - jedynego miasta w Europie, w którym przed II wojną światową rezydowało trzech arcybiskupów katolickich - obrządku łacińskiego, greckiego i ormiańskiego.

Katedra ta jest wyjątkowo cennym przykładem nawarstwiania się tradycji i stylów na przestrzeni lat, który świadczy o bogactwie wielu kultur dawnej Rzeczypospolitej. Każdy kto odwiedzi ten jeden z najstarszych kościołów przy ul. Krakowskiej we Lwowie może teraz zachwycić się jego orientalną i barwną aranżacją plastyczną. 

– powiedziała wicedyrektor Instytutu POLONIKA Agnieszka Tymińska.

Prace konserwatorskie, które zakończono oficjalnie (komisyjnie) w tym tygodniu, dotyczyły m.in. mozaiki przedstawiającej Świętą Trójcę według projektu Józefa Mehoffera - malarza, witrażystę i grafika, który był jednym z najwybitniejszych reprezentantów sztuki Młodej Polski. Modernistyczna mozaika, wykonana w latach 1912-13 na zlecenie abp. Józefa Teodorowicza, ozdabia sklepienie kopuły w najstarszej części świątyni. Przedstawia Boga Ojca, na którego piersi wspiera się Chrystus, którego z kolei podtrzymują dwaj klęczący aniołowie - całość uzupełniają liczne symbole, m.in. dnia - słońce i nocy - księżyc.

Historyk sztuki Piotr Ługowski, który w Instytucie POLONIKA kieruje Programem Ochrony Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą, przypomniał, że katedra została ufundowana w XIV w.

Już sam wiek tej świątyni, która jest jednym z najstarszych zabytków w tej części dawnej Rzeczypospolitej, decyduje o jej wartości. Ta najstarsza część katedry, która pochodzi z drugiej połowy XIV wieku, została wybudowana w stylu typowym dla średniowiecznej architektury sakralnej Armenii czy Gruzji. Do dziś podróżując po Kaukazie możemy obejrzeć dokładnie ten sam typ architektury. 

– podkreślił Ługowski.

Mozaika Józefa Mehoffera - obok malowideł ściennych Jana Henryka Rosena - okazała się jednym z najbardziej efektownych elementów przebudowy wnętrza kościoła.

Artysta przygotowując się do jej realizacji specjalnie podróżował do Włoch, szukał inspiracji i znalazł firmę Gianese z Murano, która produkowała tessery - małe kamyczki, z których później ułożona została mozaika przedstawiająca Świętą Trójcę. 

– dodał.

Obecnie odrestaurowana mozaika Józefa Mehoffera dopełnia artystyczną dekorację całego wnętrza katedry, w tym poddawane w ubiegłych latach pracom konserwatorskim malowidła Jana Henryka Rosena. To również jedne z ważniejszych dzieł polskiej sztuki sakralnej okresu międzywojennego. Ożywione dzieła tego artysty można obejrzeć w animacji pt. "Przebudzone spojrzenia" - dostępnej na stronie Instytutu - www.polonika.pl. Kilkuminutowy film przenosi widzów do Lwowa okresu międzywojennego, by mogli poznać katedrę i jej twórców - poza Mehofferem i Rosenem występują w nim m.in. krakowski architekt Franciszek Mączyński, dzięki któremu możliwa była przebudowa świątyni, a także sportretowany na jednym z dzieł we wnętrzu kościoła wybitny malarz Jacek Malczewski.

 

 



Źródło: pap.pl

#Józef Mehoffer #Lwów #Katedra Ormiańska #mozaika #konserwacja #Instytut Polonika

redakcja