10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Epitafium lwowskiej rodziny

Na ścianach zewnętrznych i w bezpośrednim otoczeniu katedry łacińskiej we Lwowie znajduje się kilka dzieł małej architektury, przedstawiających sceny śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Jednym z nich jest epitafium rodziny Szolców-Wolfowiczów – pisze na swojej stronie Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA.

fot. Andrzej Kazberuk

Epitafium to kamienna płaskorzeźba, która przedstawia postać Chrystusa Zmartwychwstałego na tle Jerozolimy oraz Golgoty. Poniżej znajdują się dwa rzędy klęczących, modlących się postaci (z lewej strony mężczyzn, z prawej – kobiet). Płaskorzeźba jest wmurowana w środkową ścianę zewnętrzną prezbiterium katedry łacińskiej we Lwowie. Ponad nią umieszczone są malowidła ścienne, przedstawiające portret lwowskiego mieszczanina Wojciecha Domagalicza oraz kopię obrazu Matki Boskiej Domagaliczowskiej.

fot. Andrzej Kazberuk

Ten cenny zabytek XVI-wiecznej rzeźby lwowskiej objęła opieką konserwatorsko-restauratorską Fundacja Dziedzictwa Kulturowego. W 2018 r. została wykonana konserwacja przez zespół Andrzeja Kazberuka. Prace sfinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wykonana w końcu XVI w. płaskorzeźba jest fragmentem zburzonej w latach 60. XVIII w. kaplicy Szolców-Wolfowiczów znajdującej się na starym cmentarzu przykościelnym. Szolc-Wolfowiczowie należeli do najważniejszych lwowskich rodzin mieszczańskich z przełomu XVI i XVII w. Najbardziej znanym przedstawicielem rodziny był malarz Józef Szolc-Wolfowicz, który dla uczczenia pamięci zmarłej siostrzenicy Katarzyny Domagaliczówny namalował obraz Matki Bożej Łaskawej (ok. 1598–1599). Obraz ten z czasem został uznany za cudowny. To przed nim w 1656 r. król Jan Kazimierz składał „śluby lwowskie”.

 

 

 



Źródło: polonika.pl

#Lwów #polskie zabytki #Polonika

redakcja