Instytut Pamięci Narodowej oraz Room Escape Warszawa podpisali umowę na realizację edukacyjnego pokoju zagadek, wykorzystującego historię Żołnierzy Wyklętych. Ta nowatorska gra jeszcze w tym roku poszerzy ofertę Centrum Edukacyjnego IPN im. Janusza Kurtyki „Przystanek historia” w Warszawie.
W czasie wizyty w pokoju uczestnicy gry zostaną przeniesieni do Polski z drugiej połowy lat 40. XX wieku i wcielą się w Żołnierzy Niezłomnych stawiających opór sowieckiej okupacji. Podczas wykonywania zadania odbicia więźnia będą mieli okazję poznać bohaterów podziemia niepodległościowego oraz realia życia w czasach stalinowskich.
IPN postanowił opowiedzieć historię z początków Polski Ludowej za pomocą sześćdziesięciominutowej gry zespołowej typu „real life escape game”. Będzie to jednocześnie kolejny pionierski projekt edukacyjny Instytutu, gdyż formuła „pokoju zagadek” nie była jeszcze używana do edukacji historycznej. „Real life escape game” to rodzaj zespołowej gry przygodowej, odbywającej się w specjalnie zaaranżowanym do tego celu pomieszczeniu, czyli tzw. pokoju zagadek. Uczestnicy, z pomocą rzeczywistych przedmiotów, powinni w określonym czasie odgadnąć tajemnice pokoju. Gra wymaga analitycznego i krytycznego myślenia, szybkiego kojarzenia faktów, kreatywności i spostrzegawczości oraz – przede wszystkim – działania zespołowego.
Z punktu widzenia Instytutu Pamięci Narodowej najważniejsza w tej zabawie jest możliwość „zanurzenia” uczestników w realiach zupełnie innych czasów za pomocą scenografii wypełnionej przedmiotami z epoki. Forma gry nie ma jednak na celu trywializacji tematu – dla Instytutu ważne jest, że uzyskany efekt immersji pozwala na drodze doświadczenia przekazać ogromną wiedzę na wymagający powagi temat. Wszystkie zadania wymagają konkretnej wiedzy na temat Żołnierzy Wyklętych, a tę zdobywa się, badając rzeczy „pokoju zagadek” i wykonując kolejne zadania. Taka forma edukacji wykorzystuje zjawisko znane z innych gier edukacyjnych IPN, czyli naukę przez zabawę. Mamy nadzieję, że wykorzystanie emocjonującej formuły pokoju zagadek do edukacji historycznej pozwoli nie tylko na poznanie tamtej epoki i zdobycie podstawowej, weryfikowalnej wiedzy na temat Żołnierzy Niezłomnych, ale także skłoni do zadumy i zainspiruje do dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy.
– stwierdziła Justyna Skowronek, zastępca dyrektora Biura Edukacji Narodowej IPN.
Każdorazowo edukatorzy z Centrum Edukacyjnego IPN będą omawiali z uczestnikami temat, aby wiedza została utrwalona, rozszerzona i usystematyzowana. Ze względu na specyfikę formy i bezpośrednie zaangażowanie uczestników opieramy scenariusz na historii udanej akcji odbicia więźnia. Chcemy jednak cały czas pamiętać o tych, którzy zginęli w tej walce o wolność, którym nie dane było uniknąć krzywdzących wyroków czy nieludzkich tortur. Nasza gra będzie wpisywała się w szeroki przekaz edukacyjny IPN na temat tragicznych losów bohaterów podziemia niepodległościowego.
Pokój zagadek ma łączyć wykorzystanie artefaktów z szeregiem nowoczesnych technologii i elementów gier komputerowych. Do scenografii zaplanowano włączyć m.in. oryginalne drzwi do celi z więzienia w Pułtusku, rozbitego 25 listopada 1946 r. przez oddział Stanisława Łaneckiego „Przelotnego”. Ze względu na konieczną tu praktykę i techniczną wiedzę realizację pokoju powierzono doświadczonej firmie Room Escape, która jest pionierem tego typu zabawy na polskim rynku.
Jestem przekonany, że połączenie naszej wiedzy na temat historii z profesjonalizmem Room Escape da doskonały efekt. Jako projektant gier zdaję sobie sprawę z konieczności testуw, dlatego zapraszam do kontaktu wszystkich, którzy chcieliby jesienią przetestować pokуj i podzielić się swoimi wrażeniami.
– powiedział Karol Madaj, pracownik Biura Edukacji Narodowej, koordynator projektu.
Szczegółowe oraz bieżące informacje o realizacji projektu, data otwarcia oraz zasady korzystania z gry będą wkrótce udostępnione na stronie www.ipn.gov.pl/gry
Źródło: ipn.gov.pl
#Wyklęci #żołnierze #zagadek #pokój #IPN
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
MŁ