Podczas wizyty w Bydgoszcz, wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki podkreślił, że obecny rząd postanowił zainwestować w rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce. W efekcie, dziś mamy do czynienia z największym w historii programem inwestycyjnym PKP Intercity, z totalnym budżetem wynoszącym 27 mld zł.
Wiceminister Małecki odwiedził bydgoski zakład Pesy, gdzie zapoznał się z postępem realizacji kontraktów dla PKP Intercity, w tym produkcją pierwszej lokomotywy hybrydowej Dual Power. Towarzyszył mu wiceprezes PKP Intercity, Tomasz Gontarz.
Małecki zaznaczył:
"Od początku naszego rządu zdecydowanie wsparliśmy rozwój polskiego sektora kolejowego, nie zgadzając się z opiniami poprzedników, że Polacy nie są zainteresowani korzystaniem z kolejowego transportu lub że jest on przestarzały. Skierowaliśmy znaczne zasoby finansowe na odnowienie i rozwój polskiej kolei, co zaowocowało obecnym, rekordowym programem inwestycyjnym PKP Intercity, który zakłada inwestycje rzędu 27 mld zł do 2030 roku".
Podkreślił, że z 27 mld zł zainwestowanych, 24 mld zł przeznaczone jest na tabor PKP Intercity, a dodatkowe 3 mld zł na rozwiązania ekologiczne, stacje postojowe oraz myjnie dla pociągów.
Małecki pochwalił również wyniki PKP Intercity, które w pierwszym półroczu 2023 roku przewiozło 31 mln pasażerów, co przekroczyło liczbę z rekordowego 2019 roku, kiedy to w ciągu całego roku z usług przewoźnika skorzystało 59 mln pasażerów.
"Kiedy jako rząd postawiliśmy na rozwój polskiej kolei, mieliśmy na myśli firmy takie jak PKP Intercity. Wiedzieliśmy, że inwestycje będą napędzać polską gospodarkę, szczególnie sektor kolejowy. Przykładem takiej sytuacji jest Pesa z Bydgoszczy, która korzysta z naszych rekordowych inwestycji, ale korzyści są obopólne. To jest przykład inwestycji, które przynoszą korzyści wszystkim - polskiej kolej, pasażerom i firmom jak Pesa"
- powiedział Małecki.
Wiceminister podkreślił, że podczas rządów poprzedników PKP Intercity odnotowało stratę 500 mln zł. Jednak w latach 2016-2022 firma zarobiła 570 mln zł, mimo trudności związanych z pandemią.
Wiceprezes PKP Intercity, Tomasz Gontarz, zauważył, że 99% kontraktów firmy realizowane jest w Polsce. Dotychczasowe umowy z Pesą wyniosły łącznie 3 mld zł.
Przypomniał:
"Obecnie 1 mld zł jest aktywnie zainwestowane w kontrakty w Pesie, które obejmują przegląd lokomotyw EP09 na poziomie P4, modernizację 59 wagonów (w tym dostosowanie ich do prędkości do 200 km/h) i zakup 16 lokomotyw spalinowo-elektrycznych. Takie lokomotywy hybrydowe będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h na liniach niezelektryfikowanych i 160 km/h na liniach zelektryfikowanych".
Gontarz poinformował również, że w drugiej połowie 2023 roku PKP Intercity planuje ogłoszenie nowych przetargów, w tym na modernizację 50 wagonów COMBO, zakup nowych lokomotyw elektrycznych i 23 składów kolejowych o dużych prędkościach, do 250 km/h.
Z kolei wiceprezes Pesy, Maciej Maciejewski, podkreślił, że kontrakty z PKP Intercity umożliwiły rozwój firmy. Wyraził nadzieję na przyszłe kontrakty na pojazdy o dużych prędkościach i zasugerował zainteresowanie kontraktami na pojazdy zasilane innymi źródłami energii, takimi jak wodór czy baterie.