Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »
Z OSTATNIEJ CHWILI
Rząd Izraela zatwierdził porozumienie z palestyńskim Hamasem w sprawie zawieszenia broni w Strefie Gazy oraz uwolnienia zakładników • • •

Pomoc publiczna dla LOT ma pomóc przetrwać pandemię

- Oczekujemy, że pieniądze, które LOT otrzymał jako pomoc publiczną ze Skarbu Państwa, posłużą najpierw do przetrwania pandemii, a później do zbudowania siły LOT, by po kryzysie skutecznie mógł konkurować na rynku - powiedział wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki.

Ministerstwo Aktywów Państwowych

"Zarząd LOT otrzymał pomoc publiczną ze Skarbu Państwa, ale oczekujemy, że te pieniądze posłużą LOT najpierw do przetrwania czasu pandemii, później do zbudowania siły LOT po to, żeby mógł skutecznie rywalizować na rynku lotniczym po czasie koronawirusa. Tego minister aktywów państwowych oczekuje od zarządu LOT, dziękując za dotychczasowe skuteczne rozmowy, przede wszystkim z leasingodawcami, dzięki czemu udało się obniżyć koszty wynajmu samolotów przez LOT"

- powiedział Małecki podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.

Komisja zajmowała się informacją na temat funkcjonowania operacyjnego i sytuacji finansowo-ekonomicznej Polskich Linii Lotniczych oraz lotnisk regionalnych w Polsce w kontekście epidemii i ograniczeń w ruchu lotniczym.

Eurokomisarze 22 grudnia ub.r. zatwierdzili dwa polskie środki pomocy na łączną kwotę ok. 650 mln euro (ok. 2,9 mld zł), których celem jest wsparcie PLL LOT w związku z pandemią. Środki pomocy obejmują pożyczkę subsydiowaną w wysokości 400 mln euro (około 1,8 mld zł) oraz zastrzyk kapitałowy w wysokości około 250 mln euro (około 1,1 mld zł). Większość pomocy LOT zobowiązał się spłacić wraz z odsetkami w 6 lat. Środki zostały zatwierdzone na podstawie tymczasowych ram pomocy państwa.

"Celem udzielenia pomocy publicznej jest uzyskanie przez LOT dodatniego salda kapitałów własnych oraz utrzymanie tego salda w perspektywie końca kryzysu w branży lotniczej, czyli przewidywanego do końca 2022 r. To są założenia Komisji Europejskiej oraz IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego)"

- powiedział Małecki.

Jak dodał, udzielenie pomocy w tej kwocie "adresuje niemal w całości potrzeby kapitałowe i płynnościowe LOT w okresie kryzysu, pozwala też na zapewnienie bezpiecznego zapasu środków pieniężnych na poziomie 10-20 proc. rocznych obrotów przedsiębiorstwa oraz przez cały okres prognozy".

"Według stanu na 31 grudnia 2020 r. LOT posiadał dodatnie saldo kapitałów własnych 508 mln zł" - powiedział.

Małecki wskazał, że powrót do normalności w roku 2022 "to jest ambitny cel narzucony przez Komisję Europejską". "Wszyscy wiemy, tak, jak w innych branżach, że realizacja tego celu zależy od rozwoju sytuacji epidemicznej. Spółka realizuje program pomocy publicznej w oparciu o prognozy zatwierdzone przez KE" - dodał.

Wiceminister podkreślił, że polskie państwo, rząd Prawa i Sprawiedliwości, "mocno stawia na LOT".

"LOT jest naszym narodowym przewoźnikiem. Nie pozwolimy, aby polski żuraw zniknął z nieba" - zapewnił.

Jednocześnie zaznaczył, że "wszyscy mamy świadomość sytuacji, że LOT jeszcze nie został uratowany". "Ratowanie LOT, wyjście z pandemii koronawirusa w lotnictwie, to jest bardzo długotrwały proces. Wiele zależy od realizacji scenariusza odbudowy rynku lotniczego, który to scenariusz został nakreślony w negocjacjach z Komisją Europejską" - tłumaczył Małecki.

Jak dodał, LOT w latach 2016, 2017, 2018, 2019 rozwijał się bardzo dynamicznie. "To jest ten cel, do którego chcemy dążyć, ale najpierw chcemy przetrwać kryzys koronawirusa" - wskazał. Jak dodał, nie można powiedzieć jeszcze, "że LOT jest w sytuacji bezpiecznej, że nasz narodowy przewoźnik przetrwa na pewno. Nadal jest potrzeba wielu działań, które go ochronią".

"Chcemy i tego oczekujemy od zarządu LOT, aby ochronić jak najwięcej miejsc pracy. Ale ratując LOT, trzeba też mieć świadomość, że w przypadku braku działań spółka może w ogóle nie przetrwać"

- zaznaczył.

PLL LOT podpisał w poniedziałek porozumienie ze wszystkimi związkami zawodowymi w sprawie redukcji zatrudnienia. W pierwszym półroczu 2021 r. przewoźnik ma dostosować zatrudnienie do post-covidowej rzeczywistości. Z firmą rozstanie się nie więcej niż 300 pracowników.

W 2019 r. LOT przewiózł na pokładach swoich samolotów rekordową liczbę 10 mln pasażerów. W 2020 r. planował m.in uruchomienie dalekodystansowych rejsów do Waszyngtonu i San Francisco oraz przewiezienie ok. 12 mln osób.

Właścicielem 100 proc. akcji PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza. Jedynym akcjonariuszem PGL jest Skarb Państwa, a prawa z akcji w tej spółce wykonuje Minister Aktywów Państwowych. 

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

mch