Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

„Take On Me” zespołu A-ha uzyskało ponad miliard wyświetleń na YouTube. Czy ktoś to jeszcze pamięta?

Kultowy teledysk norweskiego zespołu A-ha z 1985 roku do ich wielkiego przeboju „Take On Me” przekroczył próg miliarda wyświetleń na YouTube. Zdaniem ekspertów muzycznych, dzięki temu, popularne w drugiej połowie lat osiemdziesiątych trio grające elektro-pop zajmie szczególne miejsce w historii współczesnej muzyki.

zdjęcie ilustracyjne,
zdjęcie ilustracyjne,
youtube.com/printscreen

Jak podkreśla prasa muzyczna, jest to jeden z niewielu teledysków sprzed lat 90-tych, które dołączają do klubu miliarda wyświetleń wraz z „November Rain” Guns N 'Roses i „Bohemian Rhapsody” Queen.

A-ha stało się pierwszym zespołem popowym z Europy kontynentalnej, który dokonał tego wyczynu. Ponadto „Take On Me” jest jedynym filmem z tamtej epoki, w którym zastosowano technikę ilustracji „rotoskopii”.

„Take On Me” zostało wydane w 1984 roku, ale nie odniosło wielkiego sukcesu. W następnym roku podjęto ponowną próbę z przełomowym teledyskiem w reżyserii Steve'a Barrona, który łączy animację szkicu ołówkowego i akcję na żywo.

Klip był wielkim hitem generacji MTV i wprowadził A-ha do pierwszej ligi. Singiel trafił na pierwsze miejsce w wielu krajach, a zdjęcia członków jego zespołu, Mortena Harketa, Paula Waaktaara i Magne Furuholmen,trafiły na pierwsze strony tytułów muzycznych na całym świecie.

Ich debiutancki album „Hunting High And Low” zajął 2. miejsce w Wielkiej Brytanii i 15 w USA, a także przyniósł hity „The Sun Always Shines in TV”.

Rozmawiając z muzycznym magazynem „Billboard” pod koniec ubiegłego roku, Furuholmen oddał hołd długowieczności klipu. „Oczywiście wideo jest wyjątkowe i ma pewne funkcje, które wytrzymują próbę czasu. Jest narysowany ręcznie, co czyni go tym, czym jest ”- zauważył klawiszowiec. Kiedy więc Harket śpiewał w piosence „Nie będzie mnie za dzień lub dwa”, pomylił się, ich utwór wytrzymał próbę czasu.

„Piosenka zdaje się również rezonować z ludźmi na przestrzeni minionego czasu. Prawdopodobnie spędziliśmy kilka lat rozmawiając o naszym sukcesie, próbując jednocześnie zachęcić ludzi do skupienia się na nowych rzeczach, które robimy. W tym momencie, z pewnością mówiąc sam za siebie, jestem po prostu zaskoczony i dumny z tego, że utwór spisał się tak dobrze i wciąż znajduje widownię ”.

Aby uczcić tę okoliczność, Rhino Records wprowadziło szereg specjalnych przedmiotów kolekcjonerskich, w tym kasetę VHS klipu, ekskluzywny druk podpisany przez wszystkich trzech członków zespołu oraz kolekcję trzech nadruków naszkicowaną przez oryginalnych animatorów filmu Michaela Pattersona i Candace Reckinger, którzy z pieczołowitością stworzył ponad 10 000 rysunków dla animowanego klipu.

„Take On Me” oficjalnie osiągnęło miliard wyświetleń na YouTube 17 lutego o 20.20 GMT, a ostatnio zostało przywrócone i uaktualnione do rozdzielczości 4K.

A-ha rozpoczął także w tych dniach trasę po Australii z wyprzedanym koncertem na świeżym powietrzu w Kings Park & Botanic Garden.

 

 



Źródło: billboard.com, niezalezna.pl,

Jacek Szpakowski