Wieczory w wielkich chińskich miastach stały się o wiele mniej towarzyskie. Mieszkańcy Państwa Środka na ogół pozostają w domach i spędzają czas przed komputerem czy laptopem by utrzymać kontakt z rodziną czy znajomymi. Znacznie wzrosła popularność gier video.
Zwykle podczas Księżycowego Nowego Roku, który przypada na styczeń lub luty każdego roku, gracze w Chinach mają więcej czasu na to by w okresie wakacyjnym posiedzieć więcej przed ekranem. Ale w tym roku, po wybuchu koronawirusa, w wielu miejscach władze postanowiły przedłużyć wakacje o prawie trzy tygodnie, pozostawiając milionom ludzi bardzo dużo wolnego czasu.
Wiele osób nie było w stanie wyjść ze swoich domów więc spotykało się online. CNN Business przeprowadził wywiad z kilkoma mieszkańcami chińskich miast i umieścił ich komentarze na swoim portalu. Jedną z osób jest 24-letni Zhanchao Yang z Dongguan w Guangdong.
„W Nowym Roku zazwyczaj i tak jesteśmy w domu. Z powodu wybuchu koronawirusa praktycznie jesteśmy w domu cały czas”, powiedział Yang. Pracuje on w budownictwie i twierdzi, że w ostatnich tygodniach o wiele częściej gra w gry wideo.
Na Nowy Rok udał się on do swojego rodzinnego miasta w Kaifeng w prowincji Henan. Po powrocie do Dongguan w Guangdong musi pozostać w domu przez 14 dni by poddać się kwarantannie.
„To święto jest za długie”, powiedział, zauważając, że może wrócić do swojego biura dopiero 17 lutego. Jak na razie dłuższa przerwa nie wpłynęła na jego pensję i może pracować z domu podczas kwarantanny.
Według Niko Partners, firmy badawczej skupiającej się na branży gier w Azji, gra mobilna „Honor of Kings”, osiągnęła rekordowy poziom wśród przeciętnych użytkowników w ostatnim tygodniu stycznia.
„Większość wzrostu przypisujemy wpływowi koronawirusa, który doprowadził do tego, że więcej graczy zostaje w domu zamiast podróżować lub spędzać czas poza domem, co daje więcej czasu na granie”
- napisała firma Niko w raporcie. Dodała, że spodziewa się wzrostu wydatków i pobrań w ciągu najbliższych kilku tygodni ze względu na przedłużone zakazy wakacji i podróży w niektórych miastach.
Granie w domu stało się obecnie bardziej popularna niż kiedykolwiek. Według firmy badawczej Sensor Tower, całkowita liczba pobrań gier w sklepie Apple App Store w Chinach wzrosła o 27,5% rok do roku, a przychody wzrosły o 12,1%.
Yang powiedział CNN, że odkąd wrócił z rodzinnej miejscowości gra w gry komputerowe z krewnymi i przyjaciółmi. „Wieczory są puste, a ja mam wolny czas. Więc wieczorem zagram w„ Peacekeeper Elite ”z przyjaciółmi”, powiedział Yang, „Ustalamy czas na zalogowanie się i wspólną zabawę”.
Na popularnej chińskiej platformie streamingowej Douyu gry takie jak „Honor of Kings”, „Playerunknown's Battlegrounds” i „League of Legends” są dwa razy bardziej popularne niż podczas Księżycowego Nowego Roku w 2019 roku. „Honor of Kings”, najlepsza gra na Douyu podczas noworocznych wakacji w tym roku, uzyskała 63 miliony wyświetleń, w porównaniu do 31,7 miliona wyświetleń podczas świątecznego tygodnia 2019.
Chińczycy masowo korzystają również z WeChat, aby komunikować się ze swoimi przyjaciółmi w domu, ale okazuje się, że gra jest lepszym sposobem na rozpoczęcie rozmowy. „Ponieważ codziennie jesteśmy w domu, tematy rozmów są dość ograniczone. Bardzo szybko zabraknie nam rzeczy do omówienia. Ale jeśli gramy razem, wydaje się, że jest o czym rozmawiać. Jest to o wiele lepszy sposób pozostawania w kontakcie ” - twierdzi inna z rozmówczyń CNN.