Dzisiaj przedstawiono szczegóły przedsięwzięcia, w ramach którego w ciągu kilku najbliższych miesięcy flota dostępnych w systemie elektrycznych samochodów może wzrosnąć nawet do ponad 60 egzemplarzy. System opiera się na elektrycznych autach BMW i3. Równolegle będą powstawać punkty ich ładowania - pierwszy działa już na terenie Uniwersytetu Śląskiego (UŚ) w Chorzowie.

Kanclerz Uniwersytetu Śląskiego Agnieszka Skołucka podkreśliła, że współpraca uczelni z operatorem systemu wynajmu elektrycznych aut ma kilka wymiarów, wśród nich ekologiczny i społeczny.

Idea carsharingu jest interesująca pod wieloma aspektami. Przede wszystkim kwestia dostępności dla społeczności akademickiej bardzo komfortowych środków komunikacji, możliwość wspólnego korzystania z samochodów, ale także - jeśli zaprzyjaźnimy się z tą ideą - perspektywa zmniejszenia w przyszłości liczby samochodów na ulicach, zmniejszenia ilości emitowanych pyłów i gazów, zmniejszenia korków

- wyliczała kanclerz.

System zacznie działać 1 grudnia. Pełny koszt wynajmu auta to 99 groszy za minutę; studenci i pracownicy Uniwersytetu Śląskiego mogą liczyć na zniżki - wstępnie będzie pomiędzy 10-20 proc.

Do wynajęcia samochodu należy pobrać specjalną aplikację. Auta będzie można wynajmować i pozostawiać w wyznaczonych strefach miasta. Pięć samochodów będzie do dyspozycji studentów i kadry uczelni w okolicach obiektów uniwersyteckich w Katowicach, Sosnowcu i Chorzowie, a także w Cieszynie. Autem elektrycznym będzie też można dojechać np. z akademików w dzielnicy Ligota na uczelnię w centrum miasta.

Gotowa jest już także pierwsza na terenie UŚ stacja ładowania samochodów elektrycznych, umiejscowiona w Chorzowie, dwie inne działają w Galerii Katowickiej. Kolejne powstaną na początku przyszłego roku w Katowicach, a jeszcze w tym roku - stacja w Cieszynie.

Ponadto będzie można korzystać z ogólnodostępnych punktów ładowania, uruchomionych kilka dni temu przez grupę Tauron i ING Bank Śląski. Podstawą uruchomionego przez obie instytucje systemu elektromobilności są 23 stacje ładowania i 20 samochodów elektrycznych - sieć terminali składa się z czterech szybkich stacji ładowania (DC) oraz 19 przyspieszonego ładowania (AC).

Prezes spółki GreenGoo Krzysztof Gawałek zadeklarował dzisiaj, że docelowo system ma rozszerzyć się poza granice Katowic i objąć całą Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Dlatego konieczne jest zwiększenie floty; będziemy starali się sukcesywnie dokładać samochodów - dziś jest ich 13, przygotowanych do uruchomienia usługi 1 grudnia

- powiedział prezes, podkreślając innowacyjność projektu, opartego wyłącznie o elektryczne auta marki BMW. Za trzy miesiące może ich być w systemie ponad 60.

Carsharing to jedna z dróg upowszechniania aut elektrycznych. W maju br. grupa ING opublikowała raport o elektromobilności, przygotowany wspólnie z firmą doradczą EY. Eksperci prognozują, że do 2023 r. sprzedaż samochodów elektrycznych podwoi się; ich cena będzie stopniowo spadać, wraz z rozwojem technologicznym - obecnie próg rentowności jest osiągany dopiero po przejechaniu 50 tys. km rocznie.