Piotr Gliński o rekonstrukcji fortepianu Chopina: spłataliśmy figla historii

Fortepian Fryderyka Chopina to symbol polskości, który świadczy o sile polskiej kultury - powiedział w sobotę w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej wicepremier, minister kultury prof. Piotr Gliński. - Kiedyś zniszczono ten instrument, ale nie zniszczono polskiej kultury - podkreślił minister.

fot. NIFC/mat.pras.

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbył się koncert galowy Warszawski Fortepian Chopina. W trakcie koncertu publiczność mogła usłyszeć i zobaczyć kopię warszawskiego fortepianu Fryderyka Chopina marki Buchholtz. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął premier Mateusz Morawiecki.

W koncercie uczestniczyli m.in. wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński, marszałek Senatu Stanisław Karczewski, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, dyrektor Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dr Artur Szklener oraz twórca kopii fortepianu Paul McNulty.

Dziś w czasie obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę możemy powiedzieć, że historia zatoczyła koło. Mamy ten symbol polskości znowu z nami, ten symbol polskości, który świadczy o sile polskiej kultury

- powiedział Gliński podczas gali.

Minister kultury przypomniał, że 188 lat temu, 17 marca 1830 r. odbył się w Warszawie pierwszy publiczny koncert młodego, 20-letniego Fryderyka Chopina. Jak przypomniał minister,  33 lata później, we wrześniu 1863 r. żołnierze carscy w odwecie za zamach na gen. Fiodora Berga wyrzucili instrument z okna pałacu Zamoyskich i zniszczyli doszczętnie ten instrument. 

Dzisiaj mamy możliwość obcowania z tym instrumentem po raz wtóry, można powiedzieć, że historia zatoczyła koło, wtedy zniszczono instrument, ale nie zniszczono polskiej kultury - przetrwała muzyka Chopina, muzyka Moniuszki, poezja Cypriana Kamila Norwida, bo to on na wieść o tym wydarzeniu, o zniszczeniu fortepianu Chopina napisał słynny wiersz, który znają pokolenia Polaków, wiersz - Fortepian Chopina

 - zwrócił uwagę szef MKiDN.

Dzięki tej rekonstrukcji w jakimś sensie spłataliśmy  figla historii, ale oprócz tego wymiaru symbolicznego, historycznego tożsamościowego, bardzo ważny,  jak mi się wydaje,  jest wymiar artystyczny i estetyczny, my wracamy do brzmienia tamtej epoki, do dźwiękowości epoki, która to dźwiękowość, brzmienie, estetyka w zasadzie była nieznana, ponieważ to jest jedyny egzemplarz, na którym można w sposób profesjonalny uprawiać muzykę, nie zachował się żaden inny egzemplarz zdatny do tego, żeby go używać na scenie, i w związku z tym jest to tak cenna inicjatywa

 - zaznaczył wicepremier.

 

 


Źródło: PAP, niezalezna.pl

redakcja
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo