Clifford Chance i kagiebiści od remontu Tu-154 » czytaj więcej w Gazecie Polskiej! Więcej »

Co Francuzi sprzedali Ukraińcom? Media o śmigłowcu, który rozbił się w Browarach

„Super Puma ma 'potencjalnie katastroficzny' defekt konstrukcyjny” - pisała już w 2016 roku prasa. Takich doniesień było więcej, bowiem doszło wtedy do kolejnej już katastrofy z udziałem tego helikoptera. Wprowadzono nawet zakaz lotów tą francuską maszyną. Media przypomniały te wypadki dziś, bowiem helikopter, który rozbił się dziś w Browarach na Ukrainie to właśnie zakupiona od Francuzów w 2018 roku EC225 Super Puma.

EC225 Super Puma
Fabienne56, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Eurocopter EC225 Super Puma powstał pod koniec lat 70. XX wieku. W lipcu 1980 roku doszło do uszkodzenia pierwszego egzemplarza, co spowodowało pierwsze wycofanie jej z użycia. Co jakiś czas media donosiły o wypadkach kolejnych modeli Super Pum.

W lutym 2009 roku od helikoptera oderwał się ogon i maszyna z 18 osobami na pokładzie wpadła do Morza Północnego. Kolejne wypadki miały miejsce w 2012 roku również na Morzu Północnym, 2013 roku - nagły upadek u wybrzeży Wysp Szetlandzkich oraz pod koniec 2016 roku w Norwegii - z powodu zmęczenia materiału. Za każdym razem były ofiary śmiertelne.

Ostatni z wymienionych wypadków przyniósł 13 ofiar. Według świadków helikopter stracił w powietrzu śmigło i spadł do morza, a katastrofie towarzyszył wybuch. Wówczas sprawą zajęła się Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, która czasowo zawiesiła możliwość użytkowania dwóch modeli Super Pumy. Wskazywano na defekt fabryczny, który "może prowadzić do katastrofy".

EASA nałożyła na Francuzów szereg wymogów, które wprowadzić mieli w helikopterach Super Puma. Trzy firmy pozwały zaś jej producenta za straty spowodowane defektami. Niewiele ponad rok później Ukraina zakupiła od Francji Super Pumę EC225. Tę, w której dziś zginął Denys Monastyrski wraz z towarzyszami.

 

Polakom znana jest zaś militarna wersja Super Pumy... H225M Caracal. Dekadę temu Caracale miały trafić do Polski, w celu zastąpienia wyeskploatowanej PRL-owskiej floty. W 2015 roku rozpoczęto negocjacje offsetowe, które zakończyły się w 2016roku, gdyż francuski partner "nie przedstawił oferty zabezpieczającej w należyty sposób interesów ekonomicznych oraz bezpieczeństwa Polski".

 



Źródło: niezalezna.pl, dlapilota.pl, twitter,

 

#EC225 Super Puma #Ukraina #katastrofa helikoptera #Francja

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Mateusz Tomaszewski
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo