Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

W Warszawie ułożono chodnik antysmogowy

Badania wykazały, że w sprzyjających warunkach warszawski chodnik pochłaniający smog pozwala zredukować z powietrza około 30 proc. tlenków azotu – poinformował doktorant Politechniki Łódzkiej Hubert Witkowski. Taki chodnik z betonu fotokatalitycznego jest przy rondzie Daszyńskiego.

Zdjęcie ilustracyjne/Rondo Ignacego Daszyńskiego
Zdjęcie ilustracyjne/Rondo Ignacego Daszyńskiego
By Adrian Grycuk - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61546672

W Warszawie przy rondzie Daszyńskiego jest 350 metrów kwadratowych chodnika, który – według naukowców – pochłania smog. Chodnik położono w ramach pilotażowego projektu badaczy z Polskiej Akademii Nauk, Politechniki Warszawskiej i Politechniki Łódzkiej w partnerstwie z firmą biurową Skanska, sprawdzającego wydajność rozwiązania w polskich warunkach.

"Taka technologia jest już znana na świecie, w Polsce przechodzi pierwsze testy" – powiedział Witkowski.

"Fotokataliza to proces, który pod wpływem działania promieni słonecznych rozkłada cząsteczki smogu samochodowego czy też innych zanieczyszczeń na związki proste"

– wyjaśnił Witkowski. Wskazał, że dzięki wykorzystaniu do budowy chodnika betonu fotokatalitycznego smog, który na nim osiada, jest neutralizowany, a następnie usuwany z powierzchni przy czyszczeniu chodnika lub podczas deszczu.

Witkowski zaznaczył, że zanim fotokatalityczny chodnik został wybudowany, naukowcy prowadzili badania laboratoryjne i polowe pod kątem jego skuteczności.

"Nasze badania wykazały, że warunkach miejskich fotokataliza pozwala zredukować średnio 30 proc. tlenków azotu (NOx), a miejscowo nawet ok. 70 proc."

– poinformował. Wskazał, że za rozkład szkodliwych związków odpowiada nanometryczny tlenek tytanu – dzięki swoim właściwościom umożliwia proces fotokatalizy. Technologia ta działa w określonych warunkach.

Najważniejszym jest promieniowanie słoneczne o odpowiedniej długości fal, które wyzwoli reakcję. Konieczne jest również utrzymywanie czystej powierzchni chodnika, co oznacza, że np. pokryty śniegiem nie spełnia swej roli. Ponadto, według badań, do których odniósł się Witkowski, temperatura jest jednym z czynników wpływających na szybkość reakcji – im wyższa, tym reakcja redukcji szkodliwych związków jest szybsza.

"Musimy mieć świadomość tego, że zanieczyszczenie powietrza jest niebezpieczne nie tylko dlatego, że je wdychamy do płuc. Oprócz tego smog osiada na nas – na ubraniach czy skórze, dlatego jest to podwójnie niebezpieczne"

– podkreślił Witkowski. Dodał, że zgodnie z informacjami podawanymi przez producenta betonu stosowana w nim technologia pozwala na redukcję wielu zanieczyszczeń.

"W naszych badaniach skupiliśmy się na NOx, które odpowiadają za tzw. smog letni powstały wskutek emisji spalin samochodowych w centrach miast"

– wskazał.

Za warszawską antysmogową instalację odpowiada firma Skanska, która zamierza zainwestować w ponad 6 tysięcy metrów kwadratowych takiej powierzchni w okolicy ronda Daszyńskiego. Jak podał Witkowski, beton fotokatalityczny jest droższy o kilkanaście procent od zwykłego, jednak – wskazał – mając na uwadze postępujące problemy z zanieczyszczeniem powietrza, taka inwestycja może być warta swojej ceny.

"Zdaniem producenta tej technologii chodnik o powierzchni standardowego boiska do piłki nożnej jest w stanie rocznie zredukować tyle smogu, ile emituje samochód z silnikiem Diesla po przejechaniu 170 tys. kilometrów"

– poinformował.

Z powodu smogu i powikłań wynikających ze złej jakości powietrza, w Polsce umiera 45-48 tys. osób rocznie. Za największe emisje zanieczyszczeń, w tym pyłów zawieszonych PM2,5, PM10 oraz benzo(a)pirenu odpowiada sektor bytowo-komunalny i transport.

 



Źródło: niezalezna.pl, pap

 

redakcja