Jak przypomina ZUS w komunikacie przesłanym, Platforma Usług Elektronicznych ZUS wystartowała w czerwcu 2012 r.
"Dziś to jeden z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie e-urzędów. Korzysta z niego już ponad 10 milionów użytkowników: osób fizycznych, lekarzy, płatników składek. PUE ZUS jest cały czas rozwijana i unowocześniana, aby lepiej służyć klientom"
– powiedziała cytowana w komunikacie prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.
Dodała, że platforma ta umożliwia załatwienie większości spraw bez wychodzenia z domu. "Po potwierdzeniu swojej tożsamości – przez internet – można uzyskać informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i składkach oraz wysłać wnioski i dokumenty ubezpieczeniowe" – zaznaczyła prof. Uścińska.
W komunikacie przypomniano, jak działa platforma. Każdy z użytkowników ma swoją zakładkę, która ułatwia obsługę spraw. "Szczegółowe informacje i usługi na wybranym profilu różnią się w zależności od roli, w jakiej klient kontaktuje się z Zakładem" – wyjaśniono w komunikacie.
Ubezpieczeni mogą sprawdzić stan swojego konta w ZUS, dane o wysokości opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Na ich koncie są również informacje o zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego członkach rodziny i zwolnieniach lekarskich oraz obliczyć swoją prognozowaną emeryturę.
Świadczeniobiorcy mają dostęp do informacji o przyznanych i wypłaconych świadczeniach i rozliczeniach podatkowych wystawionych przez ZUS.
Płatnicy składek mogą dokonać rozliczeń z ZUS przez bezpłatną, internetową aplikację ePłatnik.
"Dzięki PUE ZUS wiedzą o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, o elektronicznych zwolnieniach lekarskich swoich pracowników i stanie bieżących rozliczeń z Zakładem"
– dodano w komunikacie.
Przez platformę obsługiwane są również świadczenia takie, jak Polski Bon Turystyczny, świadczenie wychowawcze 500 plus, rodzinny kapitał opiekuńczy, dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku czy świadczenie 300 plus