W kwietniu powinno nastąpić znaczące dokapitalizowanie spółki celowej CPK, dzięki któremu możliwa będzie kontynuacja i przyspieszenie przygotowań do budowy Portu Lotniczego Solidarność oraz związanych z nim inwestycji kolejowych. Żeby spółka mogła sprawnie i efektywnie działać, wartość dokapitalizowania powinna wynieść kilkaset milionów złotych
- poinformował Mikołaj Wild.
Pod koniec listopada 2018 roku spółka celowa CPK została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Jej kapitał zakładowy wynosi 10 mln zł.
W tym roku spółka przeszła Test Prywatnego Inwestora, by mogła być doinwestowana publicznymi pieniędzmi. Test określa m.in. podstawowe parametry inwestycji i weryfikuje argumenty ekonomiczne przemawiające za jej budową.
Ponieważ Test Prywatnego Inwestora wykazał rentowność lotniskowej części inwestycji, to Skarb Państwa podwyższy kapitał spółki
- wyjaśnił.
Mikołaj Wild dodał, że wyniki pokazały opłacalność budowy CPK dla potencjalnego inwestora prywatnego.
Stopa zwrotu z lotniskowej części tej inwestycji wynosi prawie 10 proc. Jak na inwestycję infrastrukturalne - to bardzo dużo. Oznacza, że budowa CPK ma uzasadnienie ekonomiczne i dowodzi opłacalności z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego
- ocenił.
Pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował ponadto, że "plan na ten rok to wybór międzynarodowego doradcy, który mógłby zostać partnerem strategicznym przy realizacji projektu CPK".
Powinna to być firma z doświadczeniem nie tylko przy realizacji projektów infrastrukturalnych, ale także w operowaniu tego rodzaju węzłem przesiadkowym. Poszukujemy partnera, który lotnisko zaplanował i zbudował, a także potrafi na nim zarabiać. Już dziś obserwujemy dosyć duże zainteresowanie potencjalnych podmiotów" - powiedział Wild. Wskazał, że bogate doświadczenie w tej branży mają firmy z Azji, np. z Singapuru, Korei Południowej i Japonii, ale w grę wchodzą też podmioty z Europy i Ameryki Północnej
- mówił.
Mikołaj Wild podkreślił, że "doradca będzie wspierał spółkę celową ds. CPK wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie planowania, projektowania, a potem budowy oraz zasad zarządzania i operowania lotniskiem". Dodał, że doradca będzie również uczestniczył w przygotowaniu planu generalnego, czyli tzw. masterplanu.
To jest kluczowy dla inwestycji dokument koncepcyjny. Będzie zawierał m.in. długoterminowe prognozy rozwoju lotniska w horyzoncie co najmniej 20 lat, szczegółową lokalizację elementów węzła przesiadkowego, m.in. terminala i pasów startowych, oraz zakładany kosztorys przedsięwzięcia wraz z listą towarzyszących inwestycji infrastrukturalnych. Do końca roku chcemy wybrać wykonawcę masterplanu
- podkreślił.