KSIĄŻKA | ZGODA - rząd i służby Tuska w objęciach Putina Zamów zanim Tusk zakaże tej książki!

Blokada treści w mediach społecznościowych. Punkt Kontaktowy obejmie również Twitter i YouTube?

Od grudnia 2018 r. do 10 marca 2021 roku wpłynęło do Punktu Kontaktowego 3985 zgłoszeń o przywrócenie usuniętych profili lub treści na Facebooku – dowiedziała się niezalezna.pl. Jak wynika z naszych informacji, prowadzone są działania związane z rozszerzeniem funkcjonalności usługi Punktu na inne portale społecznościowe, takie jak np. Twitter czy YouTube.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
pixabay.com/sadeeqhassas/creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.pl

Polska była pierwszym krajem, w którym użytkownicy Facebooka uzyskali możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej odwołania od decyzji o blokadzie treści na ich profilu. 28 listopada 2018 roku Ministerstwo Cyfryzacji i przedstawiciele Facebooka podpisali porozumienie, na mocy którego uruchomiony został w Polsce tzw. Punkt Kontaktowy. Służy on polskim użytkownikom portalu, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane.

Dzięki usłudze internauci mogą składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.

Niezalezna.pl ustaliła, że o punktu kontaktowego, od momentu rozpoczęcia jego funkcjonowania (koniec grudnia 2018 r.), wpłynęło 3985 zgłoszeń. Odpowiedź pozytywną uzyskało 614 zgłoszeń, negatywną - 642. Liczba oczekujących zgłoszeń wynosi 2315, w tym 2160 nie otrzymało żadnej odpowiedzi od Facebooka.

Jak nas poinformowano w Kancelarii Premiera porozumienie z Facebookiem - z uwagi na charakter dokumentu - nie jest wiążącym zobowiązaniem, a deklaracją.

„Facebook deklaruje zrobienie wszystkiego, aby przesłać do Punktu Kontaktowego uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu otrzymania wniosku. Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmuje w sposób niezależny, w oparciu o Standardy społeczności. Facebook deklaruje też, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze Standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane”

– dowiedzieliśmy się w Wydziale Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Covid, a działanie Punktu

Z uwagi na pandemię koronawirusa, od marca 2020 r. nastąpiło znaczne spowolnienie funkcjonowania Punktu. Ma to też swoje odzwierciedlenie w przedstawionych statystykach.

Uzyskaliśmy informacje, że w 2018 roku złożono 5 wniosków do Punktu Kontaktowego, w 2019 r. – 1288 wniosków, w 2020 r. – 2224 wnioski, a do 10 marca 2021 roku – 468 wniosków.

Obecnie prowadzimy rozmowy z Facebookiem na temat dalszej współpracy w tym zakresie, w tym nowej formuły rozpatrywania wniosków

– usłyszeliśmy w KPRM.

Z naszych ustaleń wynika, że są plany na podpisanie podobnych deklaracji z innymi portalami.

Prowadzone są działania związane z rozszerzeniem funkcjonalności usługi Punktu Kontaktowego na inne portale społecznościowe, takie jak Twitter i YouTube. Głównym utrudnieniem jest jednak fakt, że firma Twitter nie posiada obecnie swojej filii w Polsce i obsługa informacji o nieprawidłowościach odbywa się za pośrednictwem rozproszonego europejskiego zespołu

– poinformowano nas w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

„Należy podkreślić, że jesteśmy otwarci na współpracę ze wszystkimi podmiotami zainteresowanymi wspieraniem wolności słowa w internecie oraz transparentnym zarządzaniem publikowanych w mediach internetowych treści” – dodano.

Co zrobić, by skorzystać z usług Punktu Kontaktowego?

Pierwszy warunek – usunięte treści, profile lub strony muszą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu. Warunek drugi - użytkownik powinien się wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o ich usunięciu, a Facebook odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.

By odwołać się od decyzji portalu, należy wysłać zgłoszenie TUTAJ

 



Źródło: niezalezna.pl

#usunięcie treści #blokada #cenzura #Polska #Punkt Kontaktowy #Facebook

albicla.com@ Michał Gradus