Wieczory z kolędami, dodatki świąteczne, życzenia – co roku na czas Bożego Narodzenia TVN i „Gazeta Wyborcza” zaczynają mówić ludzkim głosem. Właścicielom tych mediów nie przeszkadza to jednak robić interesy na potępianych przez Kościół magii i wróżbiarstwie - pisze "Gazeta Polska".
„W Święta Bożego Narodzenia telewizyjne kanały TVN i TVN24 przygotowały bożonarodzeniową niespodziankę – koncert kolęd w wykonaniu lubianych polskich artystów. Będzie magicznie, rodzinnie i... góralsko” – tak zapowiadał niedawno świąteczną ramówkę stacji należących do ITI branżowy portal Media2.pl. W „Gazecie Wyborczej” ukazał się z kolei dodatek świąteczny pt. „Gazeta na Wigilię” z wizerunkiem Matki Boskiej i Jezusa na okładce.
Ale ze strojeniem się w bożonarodzeniowe piórka
idą w parze praktyki zdecydowanie odrzucane przez Kościół katolicki.
W pierwszy i drugi dzień świąt, w godz. od 12 do 14, widzowie TVN Meteo (kanału należącego do Grupy ITI) mogli oglądać świąteczne wydanie... „Ezo TV”. To program wróżbiarski prowadzony przez wróżbitę Macieja – niezwykle popularnego tarocistę. Audycja polega na tym, że prowadzący wróży z kart osobom, które dodzwonią się do niego lub wyślą SMS-a.
Oczywiście nic nie jest za darmo: minuta połączenia kosztuje 3,69 zł, a wysłanie tzw. SMS-a ratunkowego 30,75 zł.
„Ezo TV” pojawia się w TVN Meteo nie od święta. Na kanale tym wróżbitę Macieja oglądać można bardzo często w godzinach południowych (poniedziałek i czwartek) i tuż po północy (wtorek, piątek, niedziela). Wcześniej – od 1 sierpnia 2009 r. do końca 2012 r. – na antenie TVN Meteo także emitowano pasmo programowe z wróżkami, tyle że pod nazwą „Kosmica TV”.
Sam wróżbita Maciej, określający się jako „najbardziej dochodowy ezoteryk w Polsce” (na profilu na Facebooku publikuje swoje zdjęcia m.in. z Natalią Siwiec, fotki z programu „Jaka to melodia” w TVP, którego był gościem, oraz z wakacji na Karaibach),
przyznał publicznie kilka miesięcy temu, że w TVN zabiegano o jego obecność na wizji: „Drodzy widzowie, ze względu na lepszą dla mnie propozycję ze strony stacji telewizyjnych TVN zrezygnowałem z prowadzenia programów w Ezo TV w telewizji iTV. Od 8 lipca będziemy widzieć się częściej w programie »Arkana Magii« na TVN i TVN7, w programach na kanale TVN Meteo oraz na Mango”.
Działalność wróżbity Macieja nie ogranicza się jednak do mediów związanych z Grupą ITI.
Dwa lata temu był on gwiazdą bożonarodzeniowego programu w mainstreamowym radiu RMF Maxx. Opowiadał w nim o... swoim świętym patronie. Poza okresem Bożego Narodzenia w stacji tej wróżbita Maciej prezentował również „codzienną prognozę z run”. Jak można przeczytać na stronie internetowej „ezoteryka”, z jego usług – oprócz RMF Maxx –
„korzystały m.in. Radio Eska, Radio Eska Rock, Polskie Radio Jedynka, Polskie Radio Trójka, Telewizja Eurosport, TVN24, TVP Info [...]. Ogromnym zaszczytem dla wróżbity było zaproszenie go jako gościa specjalnego na otwarcie dworca Gdynia Główna oraz na mecz Lecha Poznań”.
Wspominane przez wróżbitę Macieja „Arkana magii” to kolejny obok „Ezo TV” ezoteryczny program emitowany przez stacje należące do Grupy ITI (już od kilku lat). Na stronach TVN i TVN7 reklamowany jest on jako
„nocny program interaktywny, w którym wróżki odpowiadają na pytania widzów”. Wróżbitę Macieja wspierają tam m.in. jasnowidz Amina oraz Joanna Gulweig. Ta ostatnia w następujący sposób przedstawia się na stronie Magia.onet.pl:
„Jako że od zawsze widzę energetyczne, kolorowe obłoki, które otulają nasz fizyczny świat, jest mi bardzo łatwo odnaleźć i zlikwidować przyczynę i dolegliwość. Na poprawę jakości życia stosuję oczyszczanie z naleciałości energetycznych, jak również odcinam klątwy, złorzeczenia i uroki. Robię to profesjonalnie, ponieważ jestem tzw. wiedźmą, znam się na czarach i magii, ale te umiejętności wykorzystuję w dobrej wierze”.
Oprócz „Arkanów magii” i „Ezo TV”
rzekomo wielkomiejska i wykształcona widownia TVN ma do wyboru także „Kosmicę” – pasmo emitowane w telewizji Mango24, od 2007 r. będącej własnością Grupy ITI. Magazyn „Kosmica” można oglądać codziennie przez trzy i pół godziny, a zaraz po nim na Mango24 zawsze zaczyna się „blok programów erotycznych”. To o tyle interesujące, że największą gwiazdą Kosmiki był do niedawna wróżbita David, słynący z dokonywania na antenie „uzdrowień anielskich” w cenie 3,92 zł za minutę. Kilka miesięcy temu występy „uzdrowiciela” zniknęły jednak z anteny, gdyż na jednym z niemieckich portali gejowskich pojawiły się jego zdjęcia pornograficzne. Skandalem zgorszyła się nawet inna magiczna twarz Grupy ITI – wróżbita Maciej.
Ezoterycznym pomysłom na zarabianie próbowała niedawno dorównać Grupie ITI spółka Agora SA, wydawca „Gazety Wyborczej”. W marcu 2012 r. wprowadziła ona na rynek kwartalnik „Szósty zmysł” (w nakładzie 100 tys. egzemplarzy). O jego zawartości obszernie informował wydany przez Agorę komunikat prasowy:
„W pierwszym numerze czytelnicy znajdą tekst o telepatii i breatharianizmie – odżywianiu się energią świetlną, podpowiedzi, jak trafić szóstkę w lotto i jak żyć w rytmie kalendarza księżycowego, a także artykuł o tym, czy sprawdzą się przepowiednie o końcu naszej cywilizacji. Magazyn przedstawia także sylwetkę najsłynniejszego polskiego jasnowidza Stefana Ossowieckiego”.
Pismo okazało się całkowitą klapą i po dwóch numerach zostało zlikwidowane; nie oznacza to jednak, że przygoda Agory z ezoteryką została zakończona. W bezpłatnym dzienniku miejskim „Metro”, wydawanym przez tę spółkę, regularnie zamieszczane są horoskopy – także na okres świąteczny. Na portalu Gazeta.pl istnieje zaś cała podstrona horoskopy.gazeta.pl. Jest tam m.in. interaktywny „Salon wróżb”, który oferuje kilkanaście rodzajów wróżb (m.in. „Magiczna kula odpowie na Twoje pytanie”, „Rzuć kości” oraz „Runy dadzą ci rady i wskazówki”).
Poznanie rezultatów tych czarów Agora uzależnia od wysłania SMS-a za jedyne 2,46 zł z VAT.
Źródło: Gazeta Polska
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Grzegorz Wierzchołowski