Koszulka NIEMIECKO - RUSKA SZAJKA TUSKA Zamów już TERAZ!

Na świecie masowo giną owady. Naukowcy wskazali przyczynę

Przyczyną spadku populacji owadów jest obecność cząstek stałych w powietrzu - tak informują badacze z University of Melbourne, Beijing Forestry University i University of California Davis. Cząstki te, będące składnikami zanieczyszczenia powietrza, gromadzą się na czułkach owadów i wpływają na ich zdolność do odnajdywania pożywienia i partnerów do rozmnażania.

Dlaczego na całym świecie masowo giną owady? Zbadali to naukowcy
Zdjęcie autorstwa Pixabay z Pexels

W badaniu, które zostało opublikowane w czasopiśmie Nature Communications, naukowcy odkryli, że ekspozycja na cząstki stałe negatywnie wpływa na zdolności owadów w wykrywaniu zapachów związanych z pożywieniem i feromonami. Doświadczenie przeprowadzone na muchach, narażonych i nie narażonych na zanieczyszczone powietrze, pokazało, że owady nienarażone wybierały ścieżkę prowadzącą do zapachu pożywienia lub feromonów, podczas gdy te z grupy narażonej wybierały ścieżkę losowo.

Mikroskopia elektronowa potwierdziła gromadzenie się cząstek stałych na czułkach owadów, co prowadziło do zmniejszenia intensywności sygnałów związanych z zapachami docierającymi do owadziego mózgu. Często negatywny wpływ zanieczyszczenia jest odczuwalny nawet z dala od źródła, co potwierdzono badaniami prowadzonymi w australijskim stanie Victoria na obszarach pożarów buszu. Owady, takie jak pszczoły, osy i cień, miały na swoich czułkach nagromadzone cząstki zawarte w dymie, mimo że znajdowały się znacznie dalej od miejsca pożaru.

Czułki owadów są wyposażone w receptory węchowe, które pozwalają im na odnajdywanie pożywienia, partnerów i odpowiednich miejsc do składania jaj. Obecność zanieczyszczeń tworzy fizyczną barierę, która utrudnia owadom wyczuwanie substancji zapachowych unoszących się w powietrzu. Taka sytuacja przyczynia się do zmniejszenia populacji owadów.

Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia, około 40% powierzchni Ziemi jest narażone na przekroczenie norm stężenia cząstek stałych w powietrzu.

Co zaskakujące, obejmuje to wiele odległych i stosunkowo dziewiczych siedlisk i obszarów o znaczeniu ekologicznym, ponieważ cząstki stałe mogą być przenoszone przez prądy powietrzne na tysiące kilometrów.

– mówi profesor Mark Elgar z University of Melbourne (Australia), który jest współautorem badania opublikowanego w czasopiśmie Nature Communications.

Źródło: Niezalezna.pl, PAP, nature.com

#wymieranie owadów #Owady

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
MaŁu