Polskie nadzieje na Konkursie Chopinowskim
13 polskich pianistów powalczy o laury jesienią 2025 roku. Są to:
- Piotr Alexewicz,
- Michał Basista,
- Mateusz Dubiel,
- Adam Kałduński,
- Antoni Kłeczek (także USA),
- Mateusz Krzyżowski,
- Viet Trung Nguyen (także Wietnam),
- Piotr Pawlak,
- Yehuda Prokopowicz,
- Zuzanna Sejbuk,
- Jan Widlarz,
- Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński.
Pełna lista uczestników jest TUTAJ. Kto jeszcze stanie do rywalizacji? Okazuje się, że najliczniejszą grupę stanowią pianiści z Chin – aż 29 reprezentantów tego kraju usłyszymy w Warszawie...
Mistrzostwo na wyciągnięcie ręki
Jurorzy są zgodni: poziom tegorocznych eliminacji był oszałamiający. "Szukamy nie po prostu pianisty, ale prawdziwego artysty, który czuje Chopina" – mówił prof. Piotr Paleczny. "Każdego uczestnika eliminacji chce się słuchać dalej".
Dyrektor konkursu zwrócił także uwagę, że o wysokim poziomie pianistycznym uczestników eliminacji świadczy również wybór najczęściej wykonywanego utworu, którym było Scherzo E-dur op. 54. Jak podkreślił, jest to najtrudniejsze ze scherz Chopina.
Zdradził także, że jury aż 24 spośród 162 uczestników eliminacji oceniło powyżej 20 punktów. "Taka ocena dla jury to granica psychologiczna, de facto wskazująca na pewniaka. Powyżej 20 punktów mówimy już o mistrzostwie" – wyjaśnił. Zaznaczył, że w związku z wysokim poziomem o tym, że ktoś się zakwalifikował, często decydowały zaledwie setne części punktu.
Chińska inwazja?
Aż 29 pianistów z Chin zakwalifikowało się do Konkursu. Od 2 do 23 października 2025 roku Warszawa stanie się światową stolicą pianistyki. Konkurs Chopinowski to nie tylko rywalizacja, to święto muzyki i emocji, które na długo zapadną w pamięć.
Jury eliminacji
Eliminacje odbyły się w Filharmonii Narodowej w dniach 23 kwietnia - 4 maja. Uczestników oceniało jury eliminacji w składzie: Ludmil Angelov, Nikolai Demidenko, Krzysztof Jabłoński, Kevin Kenner, Marc Laforet, Alberto Nose, Piotr Paleczny (przewodniczący), Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń oraz Wojciech Świtała. Wysłuchali oni w sumie ponad 81 godzin występów oraz 810 różnych interpretacji utworów.
Najczęściej wybieranymi utworami były: Scherzo E-dur op. 54 (51 wykonawców), Etiuda As-dur op. 10 nr 10 (40 wykonawców), Nokturn c-moll op. 48 nr 1 (33 wykonawców). Największą popularnością wśród mazurków cieszył się Mazurek h-moll op. 33 nr 4 - wykonało go 32 pianistów.