Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »
Z OSTATNIEJ CHWILI
Rząd Izraela zatwierdził porozumienie z palestyńskim Hamasem w sprawie zawieszenia broni w Strefie Gazy oraz uwolnienia zakładników • • •

Świnia w okularach zatrzęsła Hiszpanią. W tle... osoba byłego premiera Katalonii. "To jego problem, nie mój"

Jeśli były premier Katalonii Carles Puigdemont widzi siebie w karykaturze świni, to jest to jego problem, a nie mój – skomentował Alberto González López, właściciel marki Pig Demont, produkującej typowo hiszpańskie przysmaki z Andaluzji. Sprawa wywoła w Hiszpanii wielkie poruszenie, gdyż logo firmy – świnka – miało charakterystyczne dla separatysty fryzurę i okulary - pisze dziś w "Gazecie Polskiej Codziennie" Joanna Kowalkowska.

pixabay.com/CC0/Efraimstocher

Spór jednak zakończył właśnie Hiszpański Urząd ds. Patentów i Marek, który uznał, że rysunek zwierzęcia jednoznacznie nawiązuje do wizerunku Puigdemonta. Na swojej stronie internetowej właściciele firmy Pig Demont tłumaczą, że marka „powstała z dumy z bycia Andaluzyjczykami oraz Hiszpanami” i dlatego zajmuje się sprzedażą tradycyjnych andaluzyjskich produktów – szynki iberyjskiej, win oraz serów. Ponadto utrzymują, że nazwa pochodzi od angielskiego słowa „pig” oznaczającego świnię, która z kolei stanowi podstawowy produkt w ofercie firmy. Pozostały człon – „demont” – pochodzi natomiast z języka francuskiego i znaczy „z gór”. Tym samym nazwa oznacza tradycyjne wyroby wieprzowe pochodzące z górzystej Andaluzji.

Nie bez znaczenia pozostaje jednak fakt, że nazwę zarejestrowano w grudniu 2017 r., kiedy trwał konflikt pomiędzy katalońskimi partiami separatystycznymi a rządem w Madrycie, członkowie rządu Carlesa Puigdemonta trafili natomiast do więzienia lub razem ze swoim liderem uciekli przed hiszpańskim wymiarem sprawiedliwości za granice Królestwa Hiszpanii. Adwokat Puigdemonta oświadczył, że rozmawiał z właścicielami firmy przed rejestracją nazwy marki, i wyjaśnił, że ich pomysł narusza dobre imię jego klienta. Andaluzyjczycy odrzucili jednak jego obiekcje, pewni sukcesu swojej strategii marketingowej.

Kiedy internet i media zostały zalane wizerunkiem świni w okularach, właściciele publicznie odnieśli się do ewentualnych inspiracji wizerunkiem byłego premiera Katalonii. 

CZYTAJ WIĘCEJ w dzisiejszym wydaniu "Gazety Polskiej Codziennie"!

 



Źródło: Gazeta Polska Codziennie

#Andaluzja #Hiszpania #Pig Demont #Carles Puigdemont

Joanna Kowalkowska