Wiceprezes Airbusa, Katherine Bennett, powiedziała w niedzielę w wywiadzie dla BBC, że firma już wydała "dziesiątki milionów euro" na przygotowanie się do wyjścia W. Brytanii z UE, a brexit bez umowy zmusi ją do podjęcia "trudnych decyzji".
Nie ma czegoś takiego, jak dobrze zarządzany "brak umowy" (ws. brexitu), dla nas jest to absolutnie katastrofalne. Pewne trudne decyzje będą musiały zapaść (...), będziemy się musieli przyjrzeć naszym przyszłym inwestycjom
- ostrzegła Bennett.
Skrzydła samolotów Airbusa są projektowane i produkowane w Wielkiej Brytanii, a więc w oczekiwaniu na brexit Airbus inwestuje już wiele środków w zabezpieczanie systemów informatycznych oraz zapasy części zamiennych.
Wielka Brytania powinna opuścić Wspólnotę 29 marca; jak dotąd brytyjski parlament nie zaaprobował umowy o brexicie, którą rząd wynegocjował z UE, więc przedsiębiorstwa nie mają innego wyjścia, "jak testować swoje poduszki powietrzne" - powiedział szef brytyjskiego oddziału firmy konsultingowej KPMG James Stewart.
Czas jest dobrem luksusowym, którego już nie mamy, więc ludzie przygotowują się na możliwe konsekwencje" nieuporządkowanego brexitu
- dodał Stewart,
Bank Anglii znacznie obniżył na początku lutego prognozę wzrostu gospodarczego Zjednoczonego Królestwa, który ma w 2019 roku wynieść 1,2 proc. PKB, co byłoby najsłabszym wynikiem od kryzysu finansowego sprzed 10 lat.
Szef Banku Anglii Mark Carney powiedział, że przyczyną spowolnienia prognozowanego wzrostu jest "niepewność związana z brexitem", napięcia handlowe między USA i Chinami oraz ogólne pogorszenie światowej koniunktury.