Zysk podkreślił, że koncepcja premetra – opierającego się o schemat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju – ma być „arterią krwionośną” systemu komunikacyjnego miasta.
Według jego propozycji, trasa premetra miałaby przebiegać między Os. Sobieskiego i Dębcem – łącząc północny i południowy Poznań, a także między Ławicą, a Franowem – i tym samym stanowić ciąg między wschodem i zachodem Poznania. Dodatkowo, w samym centrum Poznania, między Aleją Polską, a ul. Podgórną wybudowany miałby zostać ok. 4,5-kilometrowy tunel, w którym na tym odcinku przejeżdżałoby premetro.
Kandydat powiedział, że Poznań stać na taką inwestycję. Jak mówił, „1 kilometr premetra na powierzchni wynosi ok. 10 mln, 1 kilometr premetra w tunelu – wynosi ok. 10 razy więcej, czyli ok. 100-130 mln zł”.
- Proponuję, aby w ciągu najbliższych 5-7 lat rozpocząć prace studyjne nad tym, jak premetro ma przebiegać - dodał.
Zysk tłumaczył, że jednym z możliwych źródeł finansowania inwestycji mogłoby być partnerstwo publiczno-prywatne, lub środki z funduszy zewnętrznych, np. Unii Europejskiej, lub Bank Gospodarstwa Krajowego.
Kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Poznania podkreślił, że koncepcję premetra i całego systemu transportu miejskiego w stolicy Wielkopolski powinna uzupełniać dodatkowo Poznańska Kolej Obwodowa. Jak tłumaczył, realizacja tej inwestycji wymagałaby dostosowania istniejącej obwodnicy towarowej miasta do potrzeb pasażerskich, oraz budowę nowych przystanków i ich integrację z istniejącą infrastrukturą transportową miasta. Powstać miałyby także nowe wiadukty.
Zdaniem Zyska, takie rozwiązanie przyczyniłoby się także do znaczącego wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej terenów położonych m.in. na Strzeszynie, Szczepankowie, czy Naramowicach.
Zaprezentowane na konferencji prasowej rozwiązania dotyczące systemu transportu publicznego w Poznaniu, to pierwszy z elementów programu wyborczego Tadeusza Zyska.
W październikowych wyborach samorządowych Zysk zmierzy się z ubiegającym się o reelekcję prezydentem Jackiem Jaśkowiakiem (kandydat PO i Nowoczesnej) oraz kandydatem lewicy Tomaszem Lewandowskim. Jako niezależny kandydat, z poparciem b. prezydenta Ryszarda Grobelnego, wystartuje prawnik Jarosław Pucek. Start zapowiedziała też prezes Stowarzyszenia Prawo do Miasta Dorota Bonk-Hammermeister, oraz menager i miejski aktywista z Grunwaldu Włodzimierz Nowak.