Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Zmiana premiera w Polsce elektryzuje europejskie media. Mateusz Morawiecki w centrum uwagi

Europejskie media przekonują, że zmiana na stanowisku premiera w Polsce może oznaczać zwrot Warszawy w kierunku polityki gospodarczej. Nacisk na to kładzie hiszpańska prasa przypominając jednocześnie, że to właśnie Mateusz Morawiecki kierował w Polsce bankiem z grupy Santander, co media uznają za „hiszpański” wątek jego kariery. Z kolei sporych zmian wizerunkowych na arenie międzynarodowej oczekują od decyzji o zmiany szefa polskiego rządu Francuzi. Radio Europe1, które jako pierwsze we Francji powiadomiło o jego nominacji określa Mateusza Morawieckiego mianem „błyskotliwego bankiera”.

Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska

Hiszpańska rozgłośnia radiowa SER wskazuje, że dymisję Beaty Szydło można uznać za niespodziankę. Przypomina, że szefowa rządu cieszyła się zdecydowanym poparciem w parlamencie, o czym mogło świadczyć nieudane wotum nieufności wobec jej gabinetu, przeprowadzone zaledwie kilka godzin przed podaniem się premier do dymisji.

Jednocześnie hiszpańscy komentatorzy sugerują, że następca Beaty Szydło, który dotychczas pełnił funkcję ministra finansów, powinien zwrócić politykę Warszawy w kierunku spraw gospodarczych. Dziennik „La Vanguardia” odnotowuje, że wybór Morawieckiego na stanowisko premiera był podyktowany decyzją Jarosława Kaczyńskiego, którego gazeta określiła mianem „prawdziwie mocnego człowieka w Polsce”. Hiszpańscy komentatorzy wskazują na duże kompetencje Morawieckiego, biegłą znajomość angielskiego i niemieckiego oraz doświadczenie na kierowniczych stanowiskach w biznesie. Przypominają, że w przeszłości stał on na czele Banku Zachodniego WBK, który od 2011 r. wchodzi w skład grupy Santander.

„Diario Vasco” odnotowuje, że Mateusz Morawiecki uchodzi za twardego negocjatora, eksperta w dziedzinie ekonomii i promotora patriotyzmu gospodarczego. Gazeta przypomina, że jako minister w rządzie Szydło wdrażał ambitne projekty społeczne, takie jak np. program Rodzina 500+.

„Zagraniczni inwestorzy i polscy przedsiębiorcy postrzegają Morawieckiego jako jednego z nielicznych członków dotychczasowego rządu, który rzeczywiście zna się na gospodarce” – podsumowała hiszpańska gazeta.

Sporo emocji także we francuskich mediach budzi zmiana szefa polskiego rządu. Nominacja Mateusza Morawieckiego na premiera „pokazuje wolę złagodzenia wizerunku Polski na arenie międzynarodowej” – pisze „Le Monde”. „Błyskotliwym bankierem” określiło Morawieckiego radio Europe1, które jako pierwsze we Francji powiadomiło o jego nominacji. Podobną opinię co „Le Monde” wyraził wysłannik francuskiego radia dla zagranicy RFI Damien Simonart, przewidując, że „elegancki i wykształcony Mateusz Morawiecki będzie próbował rozjaśnić wizerunek Polski”.


W artykule na łamach „Le Monde” przypomniano założenia planu Morawieckiego, którego inspiracją - jak wskazuje gazeta - jest teoria Keynesa. Miarą ambicji nowego premiera jest według autora tekstu zdanie marszałka Józefa Piłsudskiego, przytoczone przez Morawieckiego podczas prezentacji tego planu: „Polska będzie albo wielka, albo nie będzie jej wcale”.

„Choć opozycja niepokoi się o daleką perspektywę gospodarki narodowej, obecnie w Polsce jest mniej niż 7 proc. bezrobotnych, co stanowi historycznie niski poziom” - relacjonuje RFI.

Inne francuskie media ograniczają się, jak dotąd, do mniej lub bardziej obszernych relacji agencyjnych informujących o nominacji Morawieckiego na szefa polskiego rządu.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#media #Francja #Hiszpania #rekonstrukcja rządu #Mateusz Morawiecki

redakcja