Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Warszawa planuje postawić zapory antyterrorystyczne. "Zaszła potrzeba..."

Warszawa zamierza zainstalować na Trakcie Królewskim przenośne zapory antyterrorystyczne. "Po atakach m.in. we Francji zaszła potrzeba, by zastosować element, które będą fizycznie uniemożliwiać przejazd" - argumentuje ratusz.

Krakowskie Przedmieście
Krakowskie Przedmieście
akabym - pixabay.com

Zapory będą mobilne, montowane i demontowane za pomocą dźwigu HDS. Drogowcy otworzyli oferty w przetargu na dostawę przenośnych antyterrorystycznych zapór drogowych, które w weekendy staną na Trakcie Królewskim. Teraz kolej na wybór oferenta.

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie tak opisał przedmiotu zamówienia:

"Po atakach terrorystycznych z wykorzystaniem samochodów ciężarowych i osobowych m.in. we Francji zaszła potrzeba, aby poza tradycyjnym zamknięciem ulic (...) zastosować elementy, które będą fizycznie uniemożliwiać przejazd".

Do tej pory podczas zamykania Traktu Królewskiego w weekendy stosowano żółte bariery betonowe. Jednak według drogowców, "w toku eksploatacji okazało się, że tego typu bariery nie są optymalnym rozwiązaniem z uwagi na charakter ciągu ulic".

Traktem często przemieszczają się przemarsze i protesty, wtedy potrzebne jest udostępnienie większej szerokości jezdni, by przepuścić tłum. W związku z tym ZDM jest zmuszony do wywożenia i przywożenia barier betonowych przy każdej takiej sytuacji.

"Zachodzi konieczność zastosowania nowoczesnych rozwiązań, które pozwalają w łatwy sposób, bez użycia ciężkiego sprzętu, udostępnienie przejścia lub przejazdu przez zabezpieczenia"

- zaznaczył ZDM w opisie.

Bariery staną na Nowym Świecie i Krakowskim Przedmieściu. Zapory w pozycji otwartej będą miały wysokość maksymalnie 12 centymetrów i pozwolą na przejazd każdego typu pojazdu. W pozycji zamkniętej będą miały wysokość do 120 centymetrów i umożliwią przejście pieszych i przejazd rowerzystów.

Muszą też wytrzymać uderzenie pojazdu o masie około 7 ton z prędkością około 48 km/h pod kątem zbliżonym do 90 stopni, a także nie pozwolą na przedostanie się takiego pojazdu w strefę chronioną.

Do obsługi barier szkoleni będą przedstawiciele służb porządkowych i służb miejskich (np. przedstawiciele Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Straży Miejskiej, Pogotowia Gazowego, Energetycznego, MPWIK, ZRiKD, ZDM).

Trzy oferty i milion na stole

Miasto zarezerwowało na to w budżecie kwotę 1,2 mln zł.

Do przetargu stanęły trzy firmy, jednak oferta jednej z nich zostanie najprawdopodobniej odrzucona.

"Oferta ta nie spełnia wymogów formalnych np. nie złożyła wadium. Jest to błędna oferta i prawdopodobnie zostanie odrzucona" - wyjaśnił rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski. Chodzi o ofertę konsorcjum Van Berde - Zubiel, Pogoda Sp. k. na niską kwotę ok. 90 tys. zł.

Dwie pozostałe oferty oscylują w granicach 2 mln zł. Spółka DFE Security złożyła ofertę na ponad 1,7 mln zł, a Consel Group AG na ponad 1,9 mln zł. Choć są to kwoty wyższe niż zakładano w budżecie, drogowcy liczą na rozstrzygnięcie przetargu.

"To było dobre otwarcie ofert i wydaje mi się, że zmierzamy do rozstrzygnięcia przetargu" - powiedział Dybalski.

Wybrany oferent będzie miał cztery miesiące od momentu podpisania umowy na wywiązanie się z zamówienia.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#Warszawa #ataki terrorystyczne

dm