Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Polska

Ponad 340 tys. złotych z warszawskiego Ratusza na morsowanie w Wiśle. Prawie trzy razy tyle co dwa lata temu

Szkółka morsowania, którą miasto organizuje na miejskiej plaży od dziewięciu lat, w tym roku kosztowała ponad 340 tys. złotych. Rzecznik jednostki twierdzi, że cena ta zgodna jest "z aktualnymi realiami rynkowymi". Jeszcze w 2023 warszawiacy morsowali z miejską jednostką za 120 tys. złotych brutto. Nie mniej ekskluzywnie jest w kwestii "przełomu roku w Dzielnicy Wisła". W tym roku uczestnictwo jednej osoby w czterogodzinnej imprezie przy ognisku na plaży miasto wyceniło na 510 PLN - koszty poniesie oczywiście Ratusz. Czyli podatnicy.

Koniec roku dla organizatorów eventów, zorientowanych w kalendarzu zamówień publicznych Zarządu Zieleni m. st. Warszawy, to prawdziwe "złote żniwa". Niskim nakładem kosztów i sił można wtedy bowiem porządnie zarobić: w tym roku za organizację sześciu spotkań w ramach szkółki morsowania w Wiśle zgarnąć można było ponad 341 tys. złotych. 

To już dziewiąta edycja tej imprezy. Ósma kosztowała znacznie mniej, choć kwota też robi wrażenie: z miejskiej kasy do organizatorów popłynęło bowiem 279 825 zł. Moczenie się w zimnych wodach Wisły w 2023 roku kosztowało zaś "jedynie" 120 tys. złotych brutto i nie wymagało organizacji przetargu.

Z prostego wyliczenia wynika zatem, że koszt organizacji jednego spotkania warszawskich morsów wynosi w tym roku blisko 57 tys. złotych. Zapytaliśmy Zarząd Zieleni Miejskiej, czy cena ta nie wydaje im się nieco wygórowana?

Cena jednostkowa jednego spotkania jest pochodną pełnego zakresu zamówienia i obejmuje wszystkie elementy niezbędne do bezpiecznej i prawidłowej realizacji wydarzenia, w tym zabezpieczenie medyczne i ratownicze, obsługę instruktorską, infrastrukturę, logistykę oraz koordynację organizacyjną

– odpowiedziała nam Karolina Kwiecień-Łukaszewska, rzecznik Zarządu Zieleni m. st. Warszawa.

Zdjęcia ilustrujące niniejszy tekst pochodzą z social mediów Dzielnicy Wisła i dokumentują jedno z takich spotkań.

Sylwester nad Wisłą rekordowo kosztowny

W ubiegłym roku przetarg na zimowe kąpiele w Wiśle został połączony z organizacją sylwestra w Dzielnicy Wisła. Całość przedsięwzięcia kosztowała warszawski Ratusz blisko 440 tys. złotych. 

Chociaż przetarg na tegoroczną imprezę sylwestrową na plaży miejskiej jeszcze nie został oficjalnie rozstrzygnięty, to jednak już wiadomo, że impreza ta będzie kosztować więcej niż 130 tys. złotych - konkretnie nieco ponad 153 tys. złotych. W przetargu na organizację "Przełomu roku w Dzielnicy Wisła" zgłosił się tylko jeden podmiot - Lake Bud sp. z o.o., który wycenił swoje usługi w zakresie organizacji nadwiślańskiej imprezy na 149 902 zł.
Zarząd Zieleni m.st. Warszawy, przygotowując postępowania na realizację wydarzeń, każdorazowo dokonuje szacowania wartości zamówienia na podstawie analizy rynku, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Analiza ta obejmuje porównanie cen usług o podobnym charakterze i zakresie, uwzględniając aktualne realia rynkowe, w tym wzrost kosztów pracy, usług specjalistycznych oraz zabezpieczenia technicznego i medycznego

– przekazała portalowi niezalezna.pl Karolina Kwiecień-Łukaszewska, rzecznik Zarządu Zieleni m. st. Warszawa.

Koszt sylwestra nad Wisłą? 510 PLN od osoby

Portal niezalezna.pl sprawdził, jak wyglądają sylwestrowe realia rynkowe.

Stołeczne wydarzenie nad Wisłą zaplanowane jest na 300 osób, co oznacza, że koszt niecałych czterech godzin zabawy (od 20:00 do 23:50) jednego uczestnika na plaży przy ognisku, w towarzystwie bębniarzy i gawędziarzy, będzie kosztować 510 złotych. Porównaliśmy tę kwotę z cenami biletów na całonocne imprezy sylwestrowe w kilku stołecznych klubach, teatrach i kinach. 

Okazało się, że wejściówka na sylwestra do dwóch znanych praskich klubów, które wspólnie organizują imprezę, wynosi od 130 zł za miejsce stojące, a 190 złotych za rezerwację stolika. W cenie obsługa DJ-a, kieliszek szampana o północy i koło fortuny z nagrodami. Z kolei w znanym alternatywnym klubie na warszawskiej Woli za 180 PLN (w dniu imprezy to 250 PLN) będzie można potańczyć w dwóch salach, gdzie obsługa DJ-ów zapewni muzykę w dwóch różnych klimatach. Do tego gości otrzymają kieliszek szampana o północy i będą mogli obejrzeć fire show, a przez cały okres trwania imprezy do ich dyspozycji będzie szwedzki stół. 

Nieco drożej - lecz ciągle taniej niż w cenie 510 PLN złotych na głowę - jest na imprezach nieco elegantszych. SPATiF za 490 PLN od osoby oferuje kolację: wejściówkę na imprezę, rezerwację stolika przez całą noc, drink powitalny, kolację sylwestrową i butelkę wina na parę. Jeszcze taniej jest w jednym z domów weselnych pod Warszawą, gdzie za 350 PLN od osoby na gości czekają trzy dania, muzyka, 0.5 l wódki lub wina na osobę, drink bar, przystawki, napoje i ciasta w bufecie. 

Zabawa w stołecznych kinach lub teatrach to z kolei koszt ok. 350 - 400 złotych od osoby. W cenie uwzględniona jest zabawa, poczęstunek, a także spektakle lub projekcje filmowe.

Ma być przede wszystkim ekologicznie

Czego zatem możemy spodziewać się po nadwiślańskiej zabawie, wycenionej na 510 PLN od uczestnika? W cenie Zarząd Zieleni m. st. Warszawy zażyczył sobie drobnego poczęstunku oraz upominków dla uczestników wydarzenia, zapewnienia im gorących napojów przez cały czas trwania imprezy, dostarczenia 100 leżaków i tyluż koców, zorganizowania dwóch ognisk i sauny, a także oznakowania i udekorowania terenu. 

Wszystkie materiały, scenografia i dekoracje powinny być wykonane z naturalnych, ekologicznych lub biodegradowalnych materiałów

– czytamy w specyfikacji warunków zamówienia.

Poczęstunek ma być serwowany w ekologicznych naczyniach jednorazowych. W ramach atrakcji Zarząd Zieleni zażyczył sobie organizacji gry terenowej dla dzieci i dorosłych, marszu z pochodniami, opowieści i gawęd przy ognisku, koncertu akustycznego i aktywności sportowej. Organizator nie musi natomiast martwić się o użycie nagłośnienia scenicznego, załatwienie fajerwerków, ogrodzenia czy tzw. dmuchańców - zamawiający wyraźnie zabronił ich wykorzystania.

Koniecznie jednak zażyczył sobie uwzględnienia identyfikacji wizualnej Zarządu Zieleni m. st. Warszawy oraz jego promocję w miejscu przedsięwzięcia.

Źródło: niezalezna.pl

Wesprzyj niezależne media

W czasach ataków na wolność słowa i niezależność dziennikarską, Twoje wsparcie jest kluczowe. Pomóż nam zachować niezależność i kontynuować rzetelne informowanie.

* Pola wymagane