Ze starych stawek przewoźnik będzie mógł korzystać do końca sierpnia przyszłego roku. – Koleje Mazowieckie mają umowę z PKP Energetyka, która obowiązuje do 31 sierpnia 2019 r. Na razie trudno określić, czy – a jeśli tak, to w jakiej wysokości – będą podwyżki cen biletów. Uzależnione to będzie m.in. od ofert na dostawę energii elektrycznej trakcyjnej otrzymanych w nieograniczonym postępowaniu przetargowym. Obecnie obowiązująca umowa została zawarta w 2016 r., a Koleje Mazowieckie płacą za energię według stawek w niej określonych – mówi Donata Nowakowska, rzeczniczka prasowa Kolei Mazowieckich.
Koszty energii już są jedną z naszych najwyższych pozycji kosztowych, a jak wiadomo, eksploatujemy głównie tabor elektryczny. Trzeba dodać, że taka skokowa podwyżka cen energii będzie miała bezpośredni wpływ na znaczącą podwyżkę cen biletów przejazdowych
– tłumaczy Czesław Sulima.
Z prognoz przygotowanych przez Koleje Mazowieckie wynika, że bilety miesięczne na odcinku Warszawa–Skierniewice zdrożeją średnio o 57 zł, na trasie Warszawa Zachodnia–Warka o 49 zł, a na odcinku Warszawa Gdańska–Mława o 76 zł. PKP Energetyka wydało specjalne oświadczenie, w którym czytamy m.in.: o tym, że przez wiele lat spółka nie zmieniała cennika mimo znaczącej podwyżki energii na rynkach europejskim i polskim. Czytamy też, że wzrost energii jest od spółki niezależny.
Członek zarządu KM Czesław Sulima poinformował m.in., że spółka jest na dynamicznej ścieżce rozwoju, a Koleje Mazowieckie rozpoczęły realizację największej w historii umowy na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto są zaplanowane i już w części realizowane inwestycje związane z utrzymaniem taboru użytkowanego przez KM (chodzi o lokalizacje w Sochaczewie, Radomiu, Tłuszczu czy na warszawskim Grochowie).