W trakcie uroczystej Msza św., inaugurującej rok akademicki Politechniki Krakowskiej i Akademii Sztuk Pięknych metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski stwierdził, że za teorią Wielkiego Wybuchu „kryje się pytanie, kto jest twórcą tego, co się dzieje”.
Arcybiskup Marek Jędraszewski przemawiając do zgromadzonych na liturgii odwołał się też do Błażeja Pascala, który jako wybitny twórca w dziedzinie fizyki i matematyki wskazywał na godność człowieka, tkwiącą w myśli otwierającej człowieka na prawdę i wyrażającą ją w precyzyjnych definicjach.
- Najważniejszym prawidłem postępowania według Pascala jest zatem dobre myślenie – podkreślił metropolita.
Zdaniem abp. Jędraszewskiego oznacza to, że dyskurs należy zacząć od nurtujących człowieka pytań, także o charakterze moralnym, gdzie w grę wchodzi nie tylko sama prawda o świecie i o człowieku, ale również o tym, jak należy właściwie postępować.
- Nie może człowiek dobrze myśleć, biorąc w nawias cały świat jego niespokojnego niekiedy ducha, ale trzeba także zaczynać od swego Stwórcy i mieć świadomość początku wszechświata – mówił metropolita krakowski.
Co ciekawe, w tym momencie abp Marek Jędraszewski odniósł się do teorii tzw. Wielkiego Wybuchu, według której ok 14 mld lat temu z bardzo gęstej i gorącej osobliwości początkowej jednym wybuchem wyłonił się Wszechświat. Arcybiskup krakowski zwrócił uwagę na to, że ta teoria nie wyczerpuje wszystkiego, ponieważ nie odpowiada na pytanie, skąd wzięła się ta niezwykle skondensowana materia, która rozpoczęła etap tworzenia się wszechświata. Kluczowe jest zatem inne zagadnienie.
- Za tą teorią kryje się pytanie, skąd to się wszystko wzięło i kto jest Stwórcą tego, co się dzieje – wyjaśnił abp Jędraszewski nawiązując tym samym do zagadnienia Pierwszego Poruszyciela, na które nauka nie zna odpowiedzi – w przeciwieństwie do chrześcijaństwa. - mówił abp. Jędraszewski.
Dlatego zdaniem metropolity, aby myślenie było prawidłowe, ważna jest również świadomość celu, do jakiego zmierzają wysiłki ludzi i jaki jest ostateczny cel nauki. Zaznaczył, że jest to istotne zwłaszcza dziś, kiedy nauka zmienia cywilizacyjne oblicze świata.