Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Centralny Port Komunikacyjny. Ważny krok ku inwestycji

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę prac projektowych dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. - Będzie on jednym z kluczowych elementów trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem - podała spółka. Tunel ma być oddany do użytku przed końcem 2027 roku.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
Tomasz Hamrat/Gazeta Polska

- Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie prac projektowych dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. (...) Zaprojektowanie przebiegu tunelu dalekobieżnego będzie jednym z kluczowych elementów tzw. "Y", czyli trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem. W ten sposób przebieg inwestycji będzie miał znaczenie dla całego systemu transportowego kraju

 - poinformowała spółka w informacji prasowej.

Jak podkreślono, tunel dalekobieżny w Łodzi będzie elementem linii kolejowej nr 85 w ramach tzw. szprychy nr 9. Tunel ma zostać uruchomiony w tym samym czasie, co Port Solidarność. Inwestycja ta jest również elementem korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach TEN-T – bazowej sieci transportowej, której powstawanie koordynuje Unia Europejska.

- Tunel, przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości, będzie zaczynał się na stacji Łódź Fabryczna. Jego wyjście na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym

- przekazała spółka.

CPK podkreśliło, że czterokilometrowy tunel pod centrum Łodzi umożliwi włączenie tego miasta do sieci kolei dużych prędkości. Dzięki temu czasu przejazdu koleją z Łodzi do CPK ulegnie skróceniu do 30 min; Warszawy do 45 min, zaś Wrocławia i Poznania - do 1 godz. 10 min.

Tunel będzie zaprojektowany na maksymalną prędkość od 160 do 200 km/h, co zostanie określone w toku prac projektowych. Na potrzeby systemu kolei dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.

Jak podała spółka, za najkorzystniejszą ofertę uznano ofertę konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" oraz Sud Architekt Polska na kwotę 73,6 mln zł brutto. W przetargu zostały złożone jeszcze dwie oferty, obie odrzucono ze względów formalnych. 

Kiedy ruszą prace budowlane?

CPK podkreśla, że zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług. Wykonanie przedmiotu zamówienia powinno nastąpić w IV kw. 2022 roku.

Jak podała spółka, w ramach zamówienia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. dokumentację geodezyjną, geotechniczną i geologiczno-inżynierską, raport o oddziaływaniu na środowisko (tzw. ponowna ocena oddziaływania na środowisko), warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych.

"Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Zgodnie z założeniami, tunel dalekobieżny w Łodzi zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r." - podała spółka.

CPK przekazało, że inwestycja jest realizowana w ramach porozumienia z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, z wykorzystaniem dokumentacji, w tym studium wykonalności i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przygotowanej w 2013 r.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#inwestycje #Polska

mk