Posłanki opozycji zarzucały nieprawidłowości przy wyborze podręcznika do nowego przedmiotu szkolnego historia i teraźniejszość. Resort edukacji dementuje zarzuty i wyjaśnia, że aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Mamy w Polsce pluralizm, demokrację, nikomu nic nie narzucamy- mówił minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek pytany w TVP Info o podręczniki do historii i teraźniejszości.
Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny; będzie wprowadzany w szkołach ponadpodstawowych od roku szkolnego 2022/2023.
Jesteśmy w stanie udowodnić i to mają państwo na planszach, że mieliśmy do czynienia z procesem przepychania przez proces dopuszczania podręcznika pana Roszkowskiego, przypomnę, który był europosłem PiS, a jednocześnie blokowania pozostałych podręczników. Jeżeli spojrzymy na osoby, które recenzowały podręcznik pana Roszkowskiego, to w pierwszym rzucie mieliśmy do czynienia z jedną opinią pozytywną, jedną warunkową i jedną negatywną.
- powiedziała Katarzyna Lubnauer na konferencji prasowej na temat ustaleń z kontroli podręcznika do HiT.
Stanowisko w tej sprawie wydało Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Dotychczas wpłynęły wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego trzech podręczników do historii i teraźniejszości. Podręcznik wydawnictwa Biały Kruk został już dopuszczony, do podręcznika WSiP wyznaczono recenzentów, a do podręcznika Wydawnictwa SOP Oświatowiec Toruń trwa ich wyznaczanie.
- podało MEiN.
Procedura wyboru podręcznika składa się z kilku etapów.
Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzech recenzentów (dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego – opinię językową). Każdy z nich po otrzymaniu tekstu podręcznika ma 30 dni na sporządzenie opinii. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Procedura kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.
Na dziś (12 lipca) wpłynęły do MEiN trzy wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika do HiT.
- poinformowała rzeczniczka prasowa Ministerstwa Edukacji i Nauki Adrianna Całus.
12 maja 2022 r. wpłynął pierwszy wniosek. Był to wniosek Wydawnictwa Biały Kruk Sp. z o.o. Podręcznik pn. "Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego został dopuszczony 1 lipca do użytku szkolnego i wpisany do wykazu podręczników pod nr 1145/1/2022.
Drugi wniosek - jak podała Całus - 22 czerwca 2022 r. złożyły Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Tytuł podręcznika brzmi: „Historia i teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1.”. Autorami są Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adama Cisek.
11 lipca br. zostali wyznaczeni rzeczoznawcy do sporządzenia opinii merytoryczno-dydaktycznych i opinii językowej o podręczniku.
- przekazała rzeczniczka MEiN.
Trzeci wniosek złożyło 5 lipca 2022 r. Wydawnictwo SOP Oświatowiec Toruń Sp. z o.o. Tytuł podręcznika brzmi: "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia". Podręcznik jest autorstwa Joanny Niszcz i Stanisława Zająca.
W tym przypadku jesteśmy w trakcie wyznaczenia rzeczoznawców.
- przekazała Całus.
Historia i teraźniejszość wprowadzona będzie w szkołach ponadpodstawowych w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym. Od 1 września 2022 r. HiT będzie nauczany w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. Docelowo nauczana będzie w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I. HiT obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie i zagadnienia z historii najnowszej od 1945 r. do 2015 r.
W ubiegłym tygodniu wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski, pytany w Sejmie o podręcznik do HiT, przypomniał, że zgodnie z polskim prawem to nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania wiedzy.