10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Co dalej z CPK? "Okrojony, opóźniony, droższy, mniej sensowny"... A projekt w zamrażalce!

- Rząd Tuska twierdzi, że teraz to już chce budować CPK. Wprawdzie okrojony, opóźniony, droższy i mniej sensowny - ale chce. Tymczasem obywatelski projekt ustawy "Tak dla CPK" został skierowany na pół roku do zamrażarki w Komisji Infrastruktury. Pewnie po to, żeby go spokojnie odrzucić, jak już będzie po wyborach - napisał w serwisie X poseł PiS Marcin Horała.

Donald Tusk
Donald Tusk
AI - grok

Rząd przyjmuje uchwałę 

Na koniec roku 2024 Rada Ministrów przyjęła nową uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030", przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. 

Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Dodano, że zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu "Polska w 100 minut" dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy docelowo ok. 100 min.

Jak podano, zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych - np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK itp. Zwrócono uwagę, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie.

Co oznaczają zmiany?

Zmiana w projekcie oznacza, że Polacy będą mogli skorzystać z CPK później niż planowano. Rząd Zjednoczonej Prawicy zakładał oddanie lotniska do użytku już w 2030 roku, do tego niezwykle ambitny był program kolejowy, tzw. szprych.

- Ta różnica między tym, jak CPK został zaplanowany, zaprojektowany i realizowany przez nas w odniesieniu do tego, co Donald Tusk zaprezentował, to porównywanie czarnego z szarym. Kompletne okrojenie linii kolejowych, zmiana, wykoślawienie, okrojenie, można powiedzieć, że zniszczenie planu CPK mówi mi tylko jedno – ten projekt nie będzie realizowany tak długo, jak ta władza będzie rządziła

– skomentował były premier Mateusz Morawiecki, które zarazem wezwał rząd do realizacji programu CPK "w takim kształcie, jak my to zaplanowaliśmy".

"CPK nie będzie można zakopać w ciszy"

Podobne przeświadczenie ma Marcin Horała, który w serwisie X poinformował, co się dzieje z obywatelskim projektem ustawy "Tak dla CPK".

- Rząd Tuska twierdzi, że teraz to już chce budować CPK. Wprawdzie okrojony, opóźniony, droższy i mniej sensowny - ale chce. Tymczasem obywatelski projekt ustawy "Tak dla CPK" został skierowany na pół roku do zamrażarki w Komisji Infrastruktury. Pewnie po to, żeby go spokojnie odrzucić, jak już będzie po wyborach

- napisał.

Jak dodał, "w imieniu regulaminowej grupy posłów złożyłem wniosek, wymuszający procedowanie projektu na Komisji w przeciągu 30 dni".

- CPK nie będzie można zakopać w ciszy

- podkreślił.

 



Źródło: niezalezna.pl

#tak dla CPK #cpk #Donald Tusk