Rząd Donalda Tuska zamierza zmienić program inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oficjalnie mówi się o "urealnieniu". W praktyce - może być to koniec ambitnego projektu CPK, jaki dotąd znamy.
Uchwała ma zostać przyjęta we wtorek. Jak czytamy, jest to m.in. wynik przeprowadzonych w spółce Centralny Port Komunikacyjny "audytów wewnętrznych, w ramach których dokonano weryfikacji realizowanego Programu Etap II pod kątem jego urealnienia". Co to oznacza?
Po tym, jak władzę w Polsce przejęła koalicja 13 grudnia, prezes spółki CPK Filip Czernicki mówił niedawno, że nie jest możliwe powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2030 roku. Według prezesa CPK, wskazanie roku 2030 jako tego, w którym miałoby ruszyć centralne lotnisko jest nierealne. "Przeprowadziliśmy wraz z inżynierami odpowiedzialnymi za budowę lotniska gruntowną analizę zaawansowania projektu i zrealizowanych już prac. Z pełną odpowiedzialnością wskazaliśmy jako realną datę zakończenia inwestycji rok 2032" - powiedział Czernicki.
Niewykluczone, że zmian będzie więcej - bowiem w uchwale mowa o tym, że "istnieje potrzeba aktualizacji ram finansowych oraz czasowych, a także warunków realizacji zamierzeń Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024–2032".
Należąca do Skarbu Państwa CPK, to spółka powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. W grudniu spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze podpisały list intencyjny, zgodnie z którym PPL obejmą mniejszościowy udział - do 49 proc. spółki CPK.