Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Polska

Błędy projektowe, brak nadzoru i 1,5 mln zł wydane niegospodarnie. W tym mieście rządzi były działacz PO

Najwyższa Izba Kontroli wydała jednoznacznie negatywną ocenę trzech kluczowych inwestycji drogowych w centrum Szczecina. Chodzi o przebudowy ulic Jana Pawła II, Jagiellońskiej oraz Bogusława X. W raporcie NIK wskazano na zignorowane sygnały o błędach projektowych, liczne wady wykonawcze, brak skutecznego nadzoru oraz niegospodarne wydatkowanie co najmniej 1,5 mln zł na prywatny plac składowy, mimo dostępności miejskiej infrastruktury. Inwestycje realizowano w czasie, gdy miastem rządził prezydent wywodzący się z Platformy Obywatelskiej, dziś funkcjonujący jako bezpartyjny samorządowiec.

Szczecińska delegatura Najwyższej Izby Kontroli przeprowadziła w latach 2024–2025 kontrolę trzech inwestycji drogowych realizowanych przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. Kontrola objęła przebudowę ul. Jagiellońskiej na odcinku od al. Wojska Polskiego do pl. Zamenhofa, ul. Bogusława X oraz al. Jana Pawła II. Wyniki zostały w tym tygodniu opublikowane na stronie internetowej NIK.

W wystąpieniu pokontrolnym Izba wskazała na „zignorowane sygnały o błędach projektowych, liczne wady i usterki wykonawcze oraz niegospodarność ZDiTM”. Szczególne zastrzeżenia wzbudziło wydatkowanie 1,5 mln zł na wynajem prywatnego placu składowego, mimo że miasto dysponowało własnym terenem. Jak podkreślono w raporcie, opinia publiczna nie została o tym poinformowana.

Obserwuj nas w Google News. Kliknij w link i zaznacz gwiazdkę

Kontrolerzy ocenili, że jakość wykonanych prac była niezadowalająca w przypadku wszystkich trzech ulic. Przeglądy gwarancyjne oraz oględziny NIK wykazały wykruszenia fug, pęknięcia kostki kamiennej oraz zapadnięcia jezdni, szczególnie w miejscach intensywnego hamowania i manewrowania pojazdów.

 

Wszystkie trzy inwestycje realizował Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, którym od kwietnia 2019 r. kieruje Krzysztof Miler. Wcześniej dyrektorem jednostki był Radosław Tumielewicz. Kontrola objęła lata 2016–2024, czyli okres rządów obecnego prezydenta Szczecina – wieloletniego polityka Platformy Obywatelskiej, który dziś występuje jako bezpartyjny samorządowiec, choć jego zaplecze kadrowe i decyzyjne było budowane w czasie ścisłych związków z PO.

 

NIK zwróciła uwagę, że dokumentację wszystkich trzech inwestycji przygotował jeden projektant, wybrany poza trybem zamówień publicznych, a sygnały o możliwych błędach projektowych były ignorowane. Nie powołano również zespołu ds. uzgodnień dokumentacji, nie analizowano prognoz natężenia ruchu i nie określono wymagań jakościowych dla materiałów.

Izba szczegółowo opisała także chaos w gospodarowaniu materiałami z rozbiórek, w tym kostką granitową i płytami. Brak rzetelnej ewidencji, nierzetelne dokumenty oraz wieloletni brak wagi samochodowej uniemożliwiały prawidłowe rozliczenia. NIK uznała za działanie niegospodarne ponoszenie kosztów prywatnej dzierżawy, które w latach 2021–2024 przekroczyły 1,45 mln zł.

„Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia przebieg realizacji, nadzór nad wykonaniem oraz dalsze utrzymanie trzech kontrolowanych inwestycji”

– podsumowano. Zwrócono również uwagę, że inwestycje nie były objęte kontrolami wewnętrznymi ZDiTM, mimo ich skali i kosztów.

Źródło: niezalezna.pl

Wesprzyj niezależne media

W czasach ataków na wolność słowa i niezależność dziennikarską, Twoje wsparcie jest kluczowe. Pomóż nam zachować niezależność i kontynuować rzetelne informowanie.

* Pola wymagane