Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Agora z zakazem przejęcia spółki Eurozet. Czerwone światło ze strony UOKiK

Dzisiaj prezes UOKiK zakazał przejęcia spółki Eurozet przez koncern Agora. - W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych - powiedział Tomasz Chróstny.

zdjęcie ilustracyjne / fot. Piotr Galant/Gazeta Polska

Wniosek o zgodę na koncentrację wpłynął do UOKiK w październiku 2019 r. Sprawa była wnikliwie analizowana. 

"Agora stoi na czele grupy kapitałowej, która zajmuje się głównie działalnością prasową, wydawniczą i radiową (główne stacje to TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio), a także sprzedażą reklam. Eurozet m.in. produkuje i nadaje programy radiowe (główne stacje to Radio ZET, Meloradio, Antyradio, Radio Plus, Chili ZET), sprzedaje czas reklamowy, a także zarządza serwisami internetowymi. Działalność obu grup kapitałowych pokrywa się przede wszystkim w zakresie nadawania programów radiowych, sprzedaży czasu reklamowego oraz pośrednictwa w sprzedaży czasu reklamowego w radiu" - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK nie zgodził się jednak na tę medialną koncentrację.

- Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych 

- powiedział prezes Urzędu, Tomasz Chróstny.

Według analiz UOKiK, po koncentracji w rękach Agory "pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej", a połączony podmiot miałby również bardzo wysoki procentowy udział w niektórych lokalnych rynkach reklamy radiowej. Jeszcze wyraźniej pewne zjawiska widoczne byłyby na rynku reklamy krajowej. 

- Powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu, co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Dwie duże grupy radiowe [RMF FM oraz skoncentrowany podmiot Agora+Eurozet] mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników, mających zdecydowanie mniejszy udział w rynku i skromniejszą ofertę dla reklamodawców. Skupienie w rękach dwóch przedsiębiorców ok. 70 proc. udziału w rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych, często niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji byłyby niezwykle poważne – ocenił Chróstny. 

 

 



Źródło: niezalezna.pl, uokik.gov.pl

#Agora #Eurozet #media

md