Jakub Link-Lenczowski z MLP poinformował, że program konserwatorski i restauratorski, którego celem jest zachowanie i odnowienie zabytkowej substancji samolotu fotogrametrycznego MD12F jest realizowany w ramach projektu dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
MD12F opracowano po II wojnie światowej w Instytucie Lotnictwa w Warszawie, początkowo jako maszynę pasażersko-transportową. Samolot został zbudowany w Ośrodku Konstrukcji Lotniczych WSK Okęcie przez słynnych projektantów Franciszka Misztala i Leszka Dulębę. Jak wyjaśnił przedstawiciel placówki, jest to jedna z trzech zrealizowanych w Polsce po II wojnie światowej koncepcji samolotu pasażerskiego i jedyny ukończony polski samolot czterosilnikowy. Jest to również jedyna maszyna przeznaczona do aerofotogrametrii w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Stan samolotu wymagał pilnej interwencji konserwatorskiej – maszyna była w wielu miejscach skorodowana, degradacji uległy również wielokrotnie nakładane malatury. Należy też uzupełnić brakujące ubytki w powłoce kadłuba i płatów, poszyciu czy wyposażeniu kabiny pilota
Reklama
- wyjaśnił Link-Lenczowski.
Jak podkreślają przedstawiciele placówki, samolot jest duży, a zaplanowane działania konserwatorskie i restauratorskie – czasochłonne. Dlatego prace zostały rozłożone na dwa lata.

Posiadany przez krakowskie muzeum samolot MD12 jest jedynym zachowanym egzemplarzem tego projektu, z trzech stworzonych prototypów. Projekt rozpoczął się w 1954 r., początkowo jako dwusilnikowego samolotu komunikacyjnego. Próby w locie maszyny już czterosilnikowej rozpoczęły się w 1959 r.
Ostatecznie, mimo odbycia pewnej ilości lotów rejsowych w latach 1961-1962 samolot nie wszedł do produkcji seryjnej przegrywając konkurencję z samolotami sowieckimi. Jednocześnie na początku lat 60. rozpoczęły się prace nad dostosowaniem samolotu do potrzeb aerofotogrametrii, zmieniające w pewnym stopniu pierwotną konstrukcję. Tę wersję oznaczono jako MD12F.
Mimo zapowiedzianej produkcji seryjnej, w wyniku katastrofy pierwszego z prototypów w 1963 r. i niechęci władz centralnych do kontynuacji projektu pozostałe dwa samoloty, mimo zastosowanych poprawek konstrukcyjnych, uziemiono.
Ostatecznie egzemplarz MD12P został skasowany w 1967 r., a MD12F przekazany do zbiorów Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Jest jedną z niewielu maszyn, które dotarły do placówki samodzielnie, bowiem w kwietniu 1967 r. odbył swój ostatni lot lądując na przymuzealnym lotnisku.