Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Polityka

PKP Intercity kupiło 50 używanych wagonów od Niemców. "Repolonizacja na pełnej"

W przyszłym roku na polskie tory wyjedzie 50 używanych niemieckich wagonów zamówionych przez PKP Intercity. - Tak jak zgodnie z zawetowaną ustawą wiatrakową, Polska miała się stać miejscem utylizacji niemieckich starych wiatraków, tak teraz stanie się cmentarzyskiem dla starych, niemieckich wagonów - komentuje poseł PiS Michał Moskal.

Autor: Mateusz Mol

Używane wagony z Niemiec dla PKP Intercity 

Rzecznik prasowy PKP Intercity Maciej Dutkiewicz już w listopadzie br. informował, że spółka złożyła ofertę na zakup używanych wagonów od Deutsche Bahn. Według władz spółki PKP Intercity decyduje się na tabor używany nie ze względów oszczędnościowych, lecz z konieczności - chodzić ma o szybkie wzmocnienie floty, zanim na tory trafią nowe pociągi produkowane w polskich zakładach.

Jak poinformował wczoraj podas posiedzenia komisji infratruktury prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, transakcja została już sfinalizowana.

W pierwszym kwartale 2026 roku przyjedzie do nas 50 wagonów Deutsche Bahn. Kupiliśmy 50 wagonów i zasilą one zasoby Intercity i w szybkim tempie będą wagony wprowadzone do eksploatacji

– powiedział.

Do tych słów odniósł się we wpisie opublikowanym na portalu X poseł PiS Michał Moskal. 

Stało się to co przewidywaliśmy, nasz narodowy przewoźnik PKP Intercity kupił 50 starych wagonów od Deutsche Bah

 – wskazał.

Polityk przypomniał też o poprzednich szkodliwych działaniach koalicji 13  grudnia. 

W przetargu na pociągi piętrowe za kilkanaście miliardów złotych tworzy się takie kryteria, które uniemożliwiają samodzielny start polskich producentów, deklaruje się zakup 26 pociągów dużych prędkości na 320 km/h, których polscy producenci nie wyprodukują, a na koniec kupuje się szrot z Niemiec, który będzie jeździł po polskich torach. (I to mimo, że istnieje w Polsce producent wagonów poznański FPS Cegielski)

– napisał.

Dodał, iż "tak jak zgodnie z zawetowaną ustawą wiatrakową, Polska miała się stać miejscem utylizacji niemieckich starych wiatraków, tak teraz stanie się cmentarzyskiem dla starych, niemieckich wagonów". 

Repolonizacja na pełnej… gratulacje, Donaldzie Tusk 

– zakończył.

Polskie spółki wykluczone z przetargu dla PKP 

Kilka miesięcy temu działania władz PKP Intercity wywołały ogromną falę kontrowersji. W opublikowanym liście otwartym Stowarzyszenie "Tak dla Rozwoju", wspierane przez posłankę Paulinę Matysiak (Razem) oraz posła Marcina Horałę (PiS), wprost wnioskowało wówczas o unieważnienie trwającego przetargu na 42-piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne dla PKP Intercity.

Autorzy listu wskazywali, że warunki przetargu zostały tak sformułowane, że wykluczają udział polskich producentów, w tym PESA Bydgoszcz, która posiada doświadczenie zarówno w projektowaniu składów piętrowych, jak i w budowie pociągów zdolnych do osiągania prędkości 200 km/h

Autor: Mateusz Mol

Źródło: obserwatorlogistyczny.pl, x.com, niezalezna.pl

Wesprzyj niezależne media

W czasach ataków na wolność słowa i niezależność dziennikarską, Twoje wsparcie jest kluczowe. Pomóż nam zachować niezależność i kontynuować rzetelne informowanie.

* Pola wymagane