- Czy skoro powstaje taki obiekt pod Berlinem, to czy ten w Polsce będzie miał rację bytu? - pytał w 2016 roku Piotr Niewiarowski, obecnie prezes zarządu spółki PROJEKT PLUS Sp. z o.o., która ma odpowiadać za... przeprowadzanie "audytu" odnośnie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to jedna ze sztandarowych inwestycji rządu Zjednoczonej Prawicy. Przedstawiciele PO przez wiele lat krytykowali zasadność budowy CPK. W tym kontekście symbolem stała się już wypowiedź Rafała Trzaskowskiego z 2018 roku.
"Mamy gigantomanię premiera Mateusza Morawieckiego, który proponuje lotnisko w szczerym polu. W Berlinie udało się po latach, i będziemy mieli lotnisko, które... no trudno będzie z nim konkurować. Mamy Okęcie, mamy lotnisko w Modlinie, i to absolutnie Warszawie wystarczy"
Krótko po powstaniu rządu Donalda Tuska w grudniu 2023 roku przedstawiciele koalicji zaczęli przekonywać, że trzeba przyjrzeć się zasadności budowy CPK poprzez przeprowadzenie "audytu".
Maciej Wilk, były dyrektor operacyjny PLL LOT, opublikował na portalu X wpis, w którym poinformował, że rozstrzygnięto przetarg na pierwszy z 8 audytów projektu CPK - w zakresie weryfikacji i oceny harmonogramów dla części lotniskowej oraz kolejowej.
"Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł - najniższą z 3 złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów"
Podkreślił, że "jest rzeczą absolutnie zatrważającą, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. - lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie: 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3,19 mln zł kapitału własnego; 229 tys. zł zysku netto; i ok. 20 pracowników".
"Wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani - przede wszystkim - renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali"
Czy wspomniane firmy są gwarancją, że audyt zostanie przeprowadzony w sposób bezstronny i rzetelny? Pewną wskazówką może być fakt, iż Prezesem Zarządu PROJEKT PLUS Sp. zo.o. jest... Piotr Niewiarowski, który w 2016 roku wypowiadał się o CPK tak: "Nie znam żadnej analizy na temat CPL. Mam wrażenie, że powrót do tego projektu ogłoszono przedwcześnie i zbyt entuzjastycznie".
"Chodzi też o to, żeby nie wpakować się w sytuację taką, jak Niemcy, którzy od dobrych kilku lat wojują ze swoim centralnym hubem pod Berlinem. Pytanie też o to, czy skoro powstaje taki obiekt pod Berlinem, to czy ten w Polsce będzie miał rację bytu?"
PAŃSTWO Z DYKTY... STRIKES BACK ‼️
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) February 28, 2024
Rozstrzygnięto przetarg na pierwszy z 8 audytów projektu #CPK - w zakresie weryfikacji i oceny harmonogramów dla części lotniskowej oraz kolejowej
Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł - najniższą z 3… pic.twitter.com/9A40RW7iKT
Jest jeszcze wisienka na torcie: siedziba największej z trzech firm biorących udział w konsorcjum - TECH-TOR - to WIRTUALNE BIURO przy ul. Chmielnej 2/31 w Warszawie 🤡🤡🤡 pic.twitter.com/QyZonqm5l4
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) February 28, 2024