Polska jest coraz lepiej postrzegana na świecie. Podczas prezentacji "Global Soft Power Index 2023", najnowszej edycji rankingu mierzącego wpływy krajów dzięki atrakcyjności ich kultury, wartości czy systemu politycznego, okazało się, że nasz kraj zanotował znaczny awans.
Na czele rankingu tak samo jak w 2022 r. pozostają Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Niemcy, zaś na czwarte miejsce awansowała Japonia, wyprzedzając Chiny.
Wprawdzie uzyskała wyższe niż przed rokiem wyniki w kategoriach rozpoznawalność oraz wpływ międzynarodowy, ale drastycznie spadła jej reputacja, będąca ważnym składnikiem całościowej oceny - z 23. miejsca na 105. W podkategorii nazwanej ludzie i wartości zajmuje 119. miejsce, czyli trzecie od końca. W rankingu widać też efekt nałożonych na nią sankcji - pod względem łatwości robienia biznesu w danym kraju i z danym krajem spadła o 61 pozycji, a w kategorii potencjał przyszłego wzrostu - o 74.
W tym samym czasie swoją pozycję znacząco poprawiła Ukraina. Jej łączny wynik punktowy wzrósł o 10,1, czyli najwięcej ze wszystkich państw, dzięki czemu w rankingu awansowała z 51. na 37. pozycję. To głównie efekt wzrostu jej ocen w kategoriach: rozpoznawalność i wpływy, a także podkategoriach respektowanie prawa i praw człowieka; lider w dziedzinie technologii i innowacji; szanowani na świecie przywódcy.
Wojna na Ukrainie pośrednio wpłynęła też na znaczący awans Polski. Sklasyfikowana w tym roku została na 33. miejscu - to wzrost o siedem pozycji w porównaniu z zeszłym rokiem i najwyższe miejsce w historii. Łączny wynik punktowy to 45,1 czyli o 6,9 pkt więcej niż rok wcześniej. Jak wskazano w omówieniu, wpłynęła na to przede wszystkim pomoc udzielana Ukrainie.
Ranking Global Soft Power Index sporządzany jest przez firmę konsultingową Brand Finance w oparciu o badania przeprowadzane wśród ponad 100 tys. respondentów z ponad 100 krajów. Na ogólną ocenę składają się rozpoznawalność kraju, reputacja, wpływy międzynarodowe oraz 8 filarów soft power, którymi są kultura i dziedzictwo; stosunki międzynarodowe; rządy; biznes i handel; media i komunikacja; edukacja i nauka; ludzie i wartości; zrównoważona przyszłość.