10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Lasek wygadał się "Wyborczej": wnioski do UE ws. węzła CPK wstrzymane. Rozjeżdża się narracja rządu

Wstrzymaliśmy puszczenie do UE wniosku na dokumentację węzła CPK, bo chcemy to zrobić, gdy będzie decyzja kierunkowa, co dalej z całym projektem - przyznał pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek w rozmowie z "Gazetą Wyborczą". Jak ta informacja ma się do ostatnich zapewnień Laska (tego samego) o tym, że realizacja CPK nie jest zagrożona?

CPK - Centralny Port Komunikacyjny
CPK - Centralny Port Komunikacyjny
gov.pl - gov.pl

Wraz ze zmianą władzy w Polsce, na coraz dalszy plan zdają się odchodzić rozpoczęte strategiczne inwestycje dla Polski. Energetyka jądrowa, wielomiliardowe kontrakty zbrojne z Koreą Południową czy wreszcie Centralny Port Komunikacyjny. Nowa władzy kluczy przy każdym z tych zagadnień, wzniecając coraz większe zaniepokojenie wśród społeczeństwa.

Co z CPK?

Ostatnie tygodnie mijają pod znakiem dyskusji o gigantycznym hubie transportowym i modernizacji infrastruktury kolejowej w całym kraju. Powstał nurt wśród internautów, którzy - jednoznacznie opowiadając się za inwestycją (charakterystyczny hashtag #TakDlaCPK) - konsekwentnie naciskają na władzę, oczekując konkretnych deklaracji.

Ostatnio usłyszeli taką od Macieja Laska, pełnomocnika rządu ds. CPK. Polityk Koalicji Obywatelskiej deklarował na filmie opublikowanym na platformie X: „dzisiaj nie ma dyskusji, czy CPK powstanie. Dzisiaj jest dyskusja o tym, kiedy i w jakiej konfiguracji. Pracują nad tym najlepsi specjaliści, a nie partyjni nominaci”.

Budujące, choć na chwilę. Ten sam Lasek udzielił wywiadu „Gazecie Wyborczej”, który na łamach portalu dziennika opublikowano dziś rano. Czego dowiadujemy się z rozmowy?

Lasek cytuje inżynierów zatrudnionych w CPK, którzy mieli mówić, że „możemy mówić o wydłużeniu tego projektu o minimum cztery lata, a realnie o sześć-siedem”.

Na uwagę, że „CPK to nie tylko lotnisko” i pytanie, co z dofinansowaniem UE dla kolei dużych prędkości Warszawa - Łódź przez węzeł CPK, Lasek przyznaje:

„na razie zgłosiliśmy jeden projekt, czyli tunel kolei dużych prędkości pod Łodzią. Pozostałe dwa miały negatywną opinię departamentu programów infrastrukturalnych w ministerstwie z uwagi na nierealne harmonogramy i brak możliwości rozliczenia otrzymanych pieniędzy w określonym czasie”.

Po tym wprost przyznaje: „wstrzymaliśmy puszczenie do UE wniosku na dokumentację węzła CPK, bo chcemy to zrobić, gdy będzie decyzja kierunkowa, co dalej z całym projektem”.

Dopytywany o taką decyzję, odpowiada: „podejmie (ją) rada ministrów, m.in. na podstawie audytu, uwzględniając możliwe do osiągnięcia zyski oraz ewentualne ryzyka i możliwości budżetu państwa”.

Pierwsze wyniki audytu mają być znane do końca pierwszego kwartału.

Nową narrację Laska skomentował Patryk Słowik, dziennikarz Wirtualnej Polski, pisząc: "narracja rządu ws. CPK zmienia się jak w kalejdoskopie".

„Wnioski źle napisane? To polityczna ściema”

Wyrazistą krytyczką powściągliwych w temacie CPK polityków rządzących jest poseł Paulina Matysiak z Razem.

Polityk przypomina we wpisie na X: „Pamiętacie te opowieści o „niedojrzałych” projektach, co miało być powodem niezłożenia wniosków o unijne finansowanie (na linię Warszawa - Łódź i węzeł CPK)?”. Wskazuje po tym na słowa Laska z wywiadu dla „Gazety Wyborczej” i ocenia, że ten „bawi się w metody podjazdowe i gra na opóźnianie projektu”:

 



Źródło: niezalezna.pl, Gazeta Wyborcza, X

#bezprawie Tuska

am