10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Zbliża się Czarny Piątek. Ponad 60 proc. Polaków nie spotkało się z tym określeniem

Niemal 2/3 polskich konsumentów nie spotkało się z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek - podał instytut badawczy GfK. Dodano, że w tym roku ponad 60 proc. pytanych osób nie chce skorzystać z tej wyprzedaży.

pixabay.com

Black Friday, czyli Czarny Piątek, to przypadający na ostatni piątek listopada jeden dzień w roku, w którym obowiązują atrakcyjne wyprzedaże i obniżki cen w sklepach. Tegoroczny Czarny Piątek wypada 24 listopada.

- Polscy detaliści powoli przenoszą na lokalny rynek tradycję ze Stanów Zjednoczonych. Z roku na rok do akcji przyłączają się kolejni producenci elektroniki użytkowej, nowych technologii, sprzętu AGD czy odzieży, a także sieci handlowe - napisali eksperci z GfK.

Jak wynika z analiz instytutu, Czarny Piątek to w wielu krajach ważna data w kalendarzu detalistów.

- Np. w Wielkiej Brytanii, w tygodniu, w którym wypada Czarny Piątek konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. W Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech podobną tendencję można zaobserwować w przypadku wybranych grup produktowych, takich jak np. telewizory czy urządzenia przenośne - wskazano.

Dla przykładu, w Hiszpanii sprzedaż "w 47 tygodniu 2016 roku stanowiła 5,2 proc. całkowitej sprzedaży rocznej". Według badaczy w wymienionych krajach największe udziały w wartości sprzedaży odnotowały mobilne komputery, telefony komórkowe i smartfony.

Jak podkreślono, w ciągu tygodnia, w który przypada Czarny Piątek, notuje się znacznie wyższą sprzedaż w porównaniu z przeciętnym tygodniem handlowym.

- Porównując trendy ilościowe i zmiany cen na polskim rynku telewizorów w tygodniu, na który w 2016 roku przypadał Czarny Piątek, z tygodniem go poprzedzającym, można było zaobserwować ponad 60-procentowy wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym oraz 50-procentowy w ujęciu wartościowym - czytamy. Dodano, że spadek cen wyniósł w tym czasie około 7 proc.

Jak podał instytut GfK, niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji zbliżającego się Czarnego Piątku.

- Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.) - wynika z analiz GfK.

Według badaczy decydującym czynnikiem, który skłania konsumentów do zakupów są promocje. Zapytani o to, co wpływa na ich wybory, konsumenci w znacznej większości wskazują na informacje umieszczone bezpośrednio na regałach sklepowych (44 proc.). Dla 41 proc. ważna jest również estetyka witryn sklepowych oraz dostępność próbek produktów.

Inny czynnik kształtujący popyt to cena. Ponad połowa konsumentów (58 proc.) deklaruje, iż porównuje ceny w różnych sklepach.

- Polscy nabywcy uczą się, jak robić zakupy bardziej rozsądnie, dzięki temu czują, że mają większą kontrolę nad wyborem najlepszych produktów - oceniono.

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

#Czarny Piątek #Black Frinay #Polska #zakupy

redakcja