Popularna aplikacja TikTok w teorii dostępna jest dla osób powyżej 13. roku życia. Jednak w praktyce - używają jej również znacznie młodsi odbiorcy. Potwierdzeniem tego jest "blackout challenge", w wyniku którego zmarło siedmioro dzieci. Najmłodsza z ofiar miała osiem lat. Czym jest nowy tiktokowy "trend"?
Szerokim echem odbija się osławiony "blackout challenge" - popularne, a zarazem niebezpieczne "wyzwanie". Polega ono na przyduszeniu się w taki sposób, by w rezultacie stracić przytomność. Biorący udział w tej głupiej i nieodpowiedzialnej "zabawie" używają często do tego celu różne przedmioty - w tym paski i sznurówki. Niestety, część z tych osób, zwłaszcza wśród grupy najmłodszych, przytomności nie odzyskało...
Oficjalnie wiadomo o siedmiu małoletnich ofiarach tego "wyzwania". Mowa o dzieciach w przedziale wiekowym 8-14, głównie ze Stanów Zjednoczonych, ale zdarzają się także przypadki w innych krajach - we Włoszech i Australii. Każdy z tych przypadków miał miejsce między styczniem i grudniem 2021 r. Dlaczego jest o nich głośno ponad pół roku później?
Rodzice kilkorga ofiar chcą pozwać aplikację TikTok za promowanie szkodliwych treści na swojej platformie. Warto zaznaczyć, iż administracja serwisu od miesięcy walczy ze nieodpowiednimi materiałami, na co dowodem ma być ponad 100 mln usuniętych materiałów. Co więcej, TikTok zablokował również możliwość wyszukania tagów związanych z "blackout challenge".
Inaczej twierdzą jednak rodzice dziewięcioletniej Arriani Arroyo, która miała zobaczyć wyzwanie na stronie polecanych filmów, bez uprzedniego wyszukiwania go samodzielnie. Z treści pozwu rodziców przeciw platformie, wynika, iż oskarżają oni właścicieli aplikacji o "celowe oznaczanie filmów, przedstawiających podduszających się do utraty przytomności użytkowników, za odpowiednie i dopasowane do najmłodszych dzieci".
Mówiąc o algorytmie TikToka, mówimy o narzędziu, które dobiera filmy na stronie Dla Ciebie, według preferencji, które ustala na podstawie wcześniejszej aktywności użytkownika. W wielkim skrócie - algorytm ma za zadanie dobierać nam treści podobne do tych, które wcześniej oglądaliśmy i na które reagowaliśmy. Ponadto, dostaniemy również więcej treści od użytkowników podobnych do nas pod względem preferencji i lokalizacji.
Czym kieruje się TikTok, dobierając dla nas treści? Algorytm sprawdza naszą aktywność na każdym obejrzanym filmie. Najważniejsze dla niego są poniższe cechy:
Wszystkie te filmy zawierają pewne cechy wspólne. Algorytm TikTok sam oczywiście nie wie co znajduje się na wideo, ale pomagają mu w tym sami twórcy, którzy pod swoimi filmami zamieszczają odpowiednie opisy oraz hasztagi. TikTok rozpoznaje także użyte w filmach efekty i ścieżki dźwiękowe.