Biel, czerwień, czerń, kamienny brąz i błękit - to elementy nowej koncepcji identyfikacji wizualnej Muzeum Getta Warszawskiego, wyłonionej w drodze międzynarodowego konkursu graficznego. Autorami zwycięskiej koncepcji są projektanci z litewskiego studia DADADA.
Zwycięską pracę wybrała międzynarodowa Kapituła w składzie: wicedyrektor Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy Małgorzata Naimska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Barbara Schabowska, Philippe Boulakia wykładowca z Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie, prof. Sławomir Kosmynka z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz dyrektor Muzeum Getta Warszawskiego Albert Stankowski.
Jak napisano w informacji prasowej, zwycięska koncepcja litewskiego Studia DADADA przekłada misję Muzeum Getta Warszawskiego z języka oficjalnego na język emocji, odwołujący się do indywidualnej pamięci.
Autorom towarzyszy idea upamiętnienia konkretnych ludzi, image ujęta w haśle No one can be forgotten – musimy pamiętać o wszystkich. Obok stałego logotypu, opartego na nazwie instytucji zaprojektowany został algorytm, dzięki któremu niemal w nieskończoność można tworzyć loga na podstawie konkretnych, historycznych, imion i nazwisk.
- dodano.
Wyjaśniono, że "kolorom identyfikacji przypisane są skojarzenia i znaczenia: czerwony (terror), kamienny brąz (historia), jasnoniebieski (nadzieja)". Prof. Boulakia wskazał, że moc przekazu tkwi w zmieniającym się znaku, a koncepcja zakładająca przywoływanie imion i nazwisk ludzi, którzy w warszawskim getcie zostali zmuszeni do życia, próby przetrwania, w wielu przypadkach do śmierci, stanowi szlachetną i pełną szacunku formę upamiętnienia.