Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Kultura i Historia

Ten obraz sprzedano za ponad milion złotych. Aukcja odbyła się... przez internet

Blisko 1,3 mln zł – absolutny rekord na aukcji sztuki online w Polsce. Tyle zapłacono za pracę „M44” Wojciecha Fangora. To dużo więcej niż estymacja dzieła, która wynosiła 700-900 tysięcy. Padł również rekord na pracy Andrzeja Nowackiego – ponad 106 tys zł . Jeszcze nigdy nie zapłacono tyle za pracę tego artysty. Licytacja obrazu startowała od 20 000 zł. Obrót aukcji Od geometrii do iluzji – blisko 2,5 mln zł – to kolejny rekord, do tej pory żadna licytacja online nie zbliżyła się nawet do takiej kwoty.

Rynek sztuki online do tej pory w Polsce w zasadzie nie istniał. Pojawiały się na nim zazwyczaj prace tańsze, a nawet gorszej jakości. DESA Unicum jako pierwsza postanowiła wystawić wyłącznie do sprzedaży online obiekty najważniejszych twórców sztuki współczesnej takich jak: Ryszard Winiarski, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Victor Vasarely czy Julian Stańczak. Licytować można było poprzez stronę internetową (bid.desa.pl) i za pomocą mobilnej aplikacji, którą DESA Unicum, jako pierwsza na polskim rynku sztuki, uruchomiła na początku tego roku.

Reklama

Aukcja zanotowała bardzo wysoki obrót, a cena za pracę Fangora w żaden sposób nie ustępuje kwotom osiąganym na licytacjach tradycyjnych. Jestem pewien, że to jednak dopiero początek rozwoju rynku sztuki online w Polsce. Wkrótce może on stanowić znaczący procent całej sprzedaży

– mówi Juliusz Windorbski, prezes Domu Aukcyjnego DESA Unicum.

Dynamika rozwoju rynku w skali globalnej jest bardzo duża. Według raportu działającej od 30 lat European Fine Art Foundation za rok 2018, światowy rynek sztuki online osiągnął wartość 6 mld dolarów. To wzrost o 11% w stosunku do roku poprzedniego. Udział sprzedaży internetowej w całym rynku sztuki to dziś już 9%. Aukcje online są też kluczową metodą pozyskiwania nowych klientów. Według raportu ponad połowa nowych klientów pozyskiwana jest z działalności domów aukcyjnych w internecie. Z kolei aż 70% uczestników rynku sztuki wskazało, że w ich przekonaniu w przyszłości to aukcje online będą generować większość obrotu rynku sztuki.

Reklama