Najlepiej zachowany wizerunek, uważany za pierwowzór replik autorskich bądź warsztatowych, znajduje się w Zamku Królewskim na Wawelu. Autorem jest Marcin Kober, malarz, który sygnował jedynie dwie swoje prace: portret Stefana Batorego z 1583 roku (znajdujący się w krakowskim klasztorze misjonarzy na Stradomiu) oraz miniaturową podobiznę Zygmunta III z 1591 roku (w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu). Dwie inne wersje portretu królowej pochodzą z kolekcji muzeów warszawskich: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Narodowego. W zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie znajduje się kolejne przedstawienie monarchini – uznawane za kopię wersji wilanowskiej.
Kober był nadwornym malarzem króla Stefana Batorego, a po jego śmierci przeniósł się na praski dwór cesarza Rudolfa II. Pisał o sobie, że jest malarzem „cesarsko-rzymskiego Majestatu”, jak również „królewskim w Polsce portrecistą”. W roku 1590 znów wrócił do Polski, tym razem na dwór Zygmunta III Wazy, i to wtedy powstały wizerunki Anny Jagiellonki, ciotki króla.
W Muzeum w Wilanowie obejrzeć można wystawę (do 3 maja), która jest podsumowaniem etapu, zakrojonego na szeroką skalę, projektu badawczego wszystkich tych portretów. Założeniem projektu było przygotowanie kompletnej dokumentacji wizualnej i przeprowadzenie badań fizykochemicznych, co umożliwiło precyzyjne porównywanie dzieł. Odkrycia dotyczące techniki i technologii oryginalnych fragmentów, a także późniejszych zmian, zestawiano z archiwalnymi źródłami i dawną dokumentacją. W trakcie realizacji projektu do badań włączono piąty wizerunek królowej w podobnym stroju, ale przedstawionej w pełnej postaci. Obraz ten pochodzi z Katedry Wawelskiej – Bazyliki Archikatedralnej św. Stanisława i św. Wacława.