Zespół badawczy odkrył szczątki pięciorga ludzi, w tym dwa pełne szkielety i trzy czaszki. Widać wyraźne dowody celowych pochówków, które stanowią najwcześniejsze przypadki celowego grzebania zmarłych przez człowieka, poprzedzają podobne praktyki w Europie i Afryce o dziesiątki tysięcy lat. Jednym z najbardziej fascynujących aspektów odkryć w jaskini Tinshemet jest obfita obecność ochry, czerwonawego pigmentu powstałego przez ogrzewanie kamieni bogatych w żelazo. Naukowcy odzyskali z tego miejsca ponad 7500 fragmentów ochry, z wyraźnymi dowodami na to, że duża część tego materiału została pozyskana z miejsc oddalonych o setki mil. Wysiłek zainwestowany w pozyskanie tych odległych materiałów pokazuje znaczące kulturowe znaczenie ochry w rytuałach pogrzebowych. Kawałki ochry są rozmieszczone przy szkieletach w pewnym powtarzającym się porządku, co sugeruje, że czerwony pigment miał głębokie symboliczne znaczenie dla tych ówczesnych ludzi. Związek czerwonej ochry z krwią, życiem i śmiercią jest udokumentowany w praktykach pochówku w wielu starożytnych kulturach, co wskazuje, że być może jest to jedna z najstarszych duchowych koncepcji ludzkości. Badania w Tinshemet ujawniły uderzające podobieństwo, jeśli chodzi o grzebanie zmarłych, do innych stanowisk archeologicznych w Izraelu, w tym do słynnych jaskiń Qafzeh i Skhul, pomimo tego, że były tam szczątki różnych grup hominidów, w tym neandertalczyków, wczesnych Homo sapiens i populacji hybrydowych. Ta jednolitość zachowań w różnych populacjach ludzkich sugeruje intensywną interakcję kulturową i dzielenie się wiedzą między różnymi gatunkami ludzi.
Najstarsze groby na świecie
W jaskini Tinshemet na terytorium Izraela naukowcy odkryli najstarsze ludzkie pochówki, datowane na około 100 000 lat. Odkrycie stanowi dowód na to, że zwyczaj grzebania zmarłych są o wiele starsze niż do tej pory sądzono. W jamach grobach znaleziono szkielety ułożone w pozycji płodowej, otoczone dobrami doczesnymi takimi jak kamienne narzędzia czy kości zwierząt, i obsypane czerwonym barwnikiem – ochrą. Takie celowe praktyki sugerują, że ludzie prehistoryczni rozwinęli złożone myślenie symboliczne. Profesor Yossi Zaidner z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, szef wykopalisk, opisał odkrycie jako „niesamowitą rewolucyjną innowację dla naszego gatunku”.
Autor: Magdalena Łysiak

Autor: Magdalena Łysiak