Koncert Niepodległości to projekt, który powstał w Muzeum Powstania Warszawskiego w 2009 roku. Jego twórcami są polsko-kanadyjska wokalistka i kompozytorka Ola Turkiewicz oraz Jacek ”Wiejski” Górski, scenarzysta, reżyser i producent. Obecny dorobek Koncertu Niepodległości to 45 edycji w Polsce i za granicą, ponad 190 kompozycji, aranżacji i ponad 20 odrębnych scenariuszy. Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata blisko 250 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii. Występując pod nazwą Polish Independence Concert we wrześniu 2019 roku zespół zaprezentował anglojęzyczną edycję „Poland” w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie. Dwujęzyczne edycje międzynarodowe zaprezentowano publiczności także w Australii i w Kanadzie, na Litwie i na Łotwie.
Inspiracja i tematyka koncertu
Inspiracją wydarzenia jest 230 rocznica polsko-rosyjskiej wojny 1792 roku, zwanej też wojną w obronie Konstytucji 3 Maja. Wojna ta była następstwem Konfederacji Targowickiej, która po dziś dzień jest symbolem zdrady narodowej. Jednym z reliktów tamtej wojny jest Order Wojenny Virtuti Militari, ustanowiony 22 czerwca 1792 r. przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego dla uczczenia polskiego zwycięstwa nad Rosjanami w bitwie pod Zieleńcami.
Narracja koncertu ukaże zapomnianych bohaterów stawiających opór zdradzie narodowej, jak m.in. Spytko z Melsztyna, który stłumił bunt proniemieckiego patrycjatu wywołany przez Wójta Alberta (~1312); Jakub Kobylański, pogromca zdrajcy Świdrygiełły i Inflanckich Krzyżaków w bitwie pod Wiłkomierzem (1435) i Jan Zamoyski, zwycięzca nad stronnikami Habsburgów w bitwie pod Byczyną (1588). Antybohaterom sienkiewiczowskiego „Potopu”, Januszowi i Bogusławowi Radziwiłłom i Hieronimowi Radziejowskiemu, przeciwstawieni zostaną Konfederaci Tyszowieccy, których zasługi dla Rzeczypospolitej trudno jest przecenić. Powstańczy bohater Edmund Callier przyrównany zostanie do XIX wiecznej postaci jednego z najbardziej znanych carskich kolaborantów Margrabiego Wielopolskiego.
Opowieść o wojnie polsko-bolszewickiej 1919-1921 unaoczni udaremnienie budowy samozwańczej Polskiej Socjalistycznej Republiki Rad, tworzonej pod osłoną bolszewików przez Juliana Marchlewskiego i Feliksa Dzierżyńskiego. Łamiąc tabu propagandy PRL ukazany zostanie dramat i ofiara dziesiątkowanych w samobójczych bitwach żołnierzy 1 i 2 Armii Wojska Polskiego, dowodzonych przez sowieckich oficerów i komunistycznych renegatów, jak np. Zygmunt Berling i Karol Świerczewski.
Przypomniane zostaną walki Żołnierzy Niezłomnych toczone na Podlasiu w 1945 roku z 1 Warszawską Brygadą Pancerną, dowodzoną przez Rosjan i obsadzoną przez obywateli Związku Sowieckiego, gdzie Polacy stanowili mniejszość. To właśnie tę jednostkę gloryfikował popularny w PRL serial „Czterej pancerni i pies”. Oddany zostanie także hołd członkom opozycji antykomunistycznej, którzy w latach 1956-89 przeciwstawiali się rządom komunistów w Polsce.
Muzyka hybrydowa w Muzeum Powstania Warszawskiego
Repertuar XIV Koncertu Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego, stanowią m.in. współczesne kompozycje oraz hybrydowe aranżacje polskich pieśni wojskowych i patriotycznych. Zaprezentowana zostanie współczesna kompozycja do Pieśni o wójcie Albercie | Sequitur de quodam aduocato Cracouiensi Alberto (~1317) oraz hybrydowe aranżacje utworów historycznych jak Pieśń o Hołubku (1588), Pieśń Konfederatów Tyszowieckich (1655), Marsz z r. 1792 (1792), Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu (1794), Pieśń Konfederatów Barskich (1843/~1975), kompozycja współczesna do tekstu Ustawy Sejmu o detronizacji Mikołaja I (1831), Margrabia Wielopolski (1991), Dylemat (1983), Wróżba (1982) oraz kompilacja utworów Rozszumiały się wierzby płaczące (1943) | Patrol (1946). Dopełnieniem repertuaru historycznego są współczesne kompozycje instrumentalne
1792.Contra Targovicam oraz Zdrada. Na zakończenie artyści wspólnie z publicznością zaśpiewali Mazurek Dąbrowskiego (1797) wraz z zapomnianą dziś, czwartą zwrotką pieśni.
„Niemiec, Moskal nie osiędzie,
gdy jąwszy pałasza,
hasłem wszystkich zgoda będzie
i ojczyzna nasza.”
W ciągu 15 lat pracy nad Koncertem Niepodległości, zespół wypracował własny styl muzyki hybrydowej. Łączy ona oryginalne brzmienia dawnych pieśni, z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami, wykorzystującymi elementy klasyki, elektroniki, poezji śpiewanej, rocka, jazzu, bluesa, punk-reggae, metalu, rapu, tech-house a także z nagraniami archiwalnymi.
Śpiewnik Niepodległości – siostrzany projekt Koncertu Niepodległości
W ramach ewaluacji Koncertu Niepodległości, w 2017 roku Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej uruchomiła historyczno-edukacyjny portal Śpiewnik Niepodległości, którego anglojęzyczna wersja Polish Independence Songbook zostanie uruchomiona do 15 grudnia 2022. Udostępnia on dorobek polskiej pieśni patriotycznej wraz z narzędziami do samodzielnej nauki ich wykonywania oraz przykładowymi interpretacjami Koncertu Niepodległości. Pieśni opatrzone są komentarzem literackim i historycznym, a portal jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Nowatorski projekt wysoko doceniła społeczność internetowa. Obecnie Śpiewnik gromadzi ponad 1,5 mln indywidualnych użytkowników (głównie młodzież i animatorów kultury), którzy wykonali ponad 3 miliony odsłon. Portal udostępnia funkcjonalność tworzenia play-list oraz indywidualny generator, dzięki któremu każdy może stworzyć własny, spersonalizowany Śpiewnik Niepodległości, możliwy do wykreowania w formie wydruku lub do pobrania w formacie na dowolne urządzenie mobilne.
Ekipa Koncertu Niepodległości – łącznie blisko 20 artystów.
Twórcami Koncertu Niepodległości są polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa i kompozytorka Ola Turkiewicz (dyrektor muzyczny) oraz Jacek „Wiejski” Górski (producent, reżyser, scenarzysta).
W kolejnej edycji Koncertu Niepodległości wystąpią:
Ola Turkiewicz (dyrektor muzyczny, śpiew), Tomasz Bacajewski (śpiew) oraz zespół Koncertu Niepodległości pod dyrekcją Tadeusza Wicherka w składzie:
Anna Suda „An On Bast” (elektronika live), Paweł Jabłoński (fortepian, akordeon i instrumenty klawiszowe), Krzysztof Kowalewski (gitary), Marcin Ritter (bas, kontrabas), Karol Domański (perkusja), Wojciech Hartman (I skrzypce), Paulina Mastyło-Fałkiewicz (I skrzypce), Anna Szalińska-Zaziębło (II skrzypce), Kamila Szalińska-Bałwas (II skrzypce), Igor Kabalewski (altówka), Agnieszka Klahs (altówka), Anna Lubiak-Osmycka (wiolonczela), Krystyna Wiśniewska (wiolonczela).
Prozatorską narrację wydarzenia poprowadzi aktor Robert Czebotar.
Organizatorzy: Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej | Muzeum Powstania Warszawskiego
Patronat Narodowy: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda
Patronat honorowy: Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak
Patronat honorowy: Szef Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk
Nagranie zrealizowano podczas Koncertu w dniu 11 listopada 2022 zrealizowanego dzięki dofinansowaniu Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra
Dofinansowanie:
Partner Koncertu: Fundacja PKO
Mecenas Koncertu Niepodległości: Polska Grupa Energetyczna PGE
Partner Generalny: Totalizator Sportowy
Wsparcie: Stowarzyszenie Autorów ZAIKS | AMW Sinevia | Stowarzyszenie Federacji Młodzieży Walczącej
Patronat Medialny: Polskie Radio | Niezależna.pl | Tysol.pl
Organizator i kontakt dla mediów: Jacek „Wiejski” Górski, 601-130016, [email protected]
Więcej informacji: www.koncertniepodleglosci.pl | Koncert Niepodległości / Facebook
# edycje w Muzeum Powstania Warszawskiego
1. I Koncert Niepodległości „Premierowy” – 11.11.2009
2. II Koncert Niepodległości "Gaude, Mater Polonia" - 11.11.2010
3. III Koncert Niepodległości "Listy do wnuczki" - 11.11.2011
4. IV Koncert Niepodległości „Za Naszą i Waszą Wolność” – 11.11.2012
5. V Koncert Niepodległości „Jubileuszowy” – 11.11.2013
6. VI Koncert Niepodległości „Poland” – 11.11.2014
7. VII Koncert Niepodległości "Rok 1980" - 11.11.2015
8. VIII Koncert Niepodległości "Młode Wilki" - 11.11.2016
9. IX Koncert Niepodległości "Niepokorne"- 11.11.2017
10. X Koncert Niepodległości „Punkty zwrotne” – 11.11.2018
11. XI Koncert Niepodległości „Leśni” – 11.11.2019
12. XII Koncert Niepodległości „Dominium Maris” – 11.11.2020 / ON-LINE
13. XIII Koncert Niepodległości „Bóg, Honor, Ojczyzna” – 11.11.2021 / ON-LINE
14. XIV Koncert Niepodległości „Contra Targovicam” – 11.11.2022 / ON-LINE
15. XV Koncert Niepodległości „Triumph. Rzecz o wojnach z Moskwą” – 11.11.2023*
# edycja międzynarodowa - Polish Independence Concert
16. Koncert Niepodległości "Poland" w bazie Wielonarodowej Batalionowej Grupy Bojowej NATO na Łotwie (Ādaži, 2019)
17. Polish Independence Concert in Australia | Koncert Niepodległości "Poland" w Australii (Brisbane, 28.12.2018)
18. Polish Independence Concert in Canada | Koncert Niepodległości "Poland" w Kanadzie – 16.09.2016, Rose Theatre Brampton / Toronto
19. Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Litwie (Wilno, 20.11.2018)
20. Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Łotwie (Dyneburg, 20.11.2018)
21. Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Łotwie (Ryga, 2019)
22. Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Łotwie (Lipawa, 2019)
# edycje specjalne Koncertu Niepodległości
23. Koncert Niepodległości „Silesia” w 100 rocznicę powrotu Śląska do Macierzy – 18.11.2022, Katowice/ ON-LINE*
24. Koncert Niepodległości z okazji 80. rocznicy wysiedleń z Zamojszczyzny, Zamość 27.11.2022*
25. Koncert Niepodległości „Poland” na ORP Błyskawica (on line) – 20.07.2020, Gdynia / ON-LINE
26. I Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2016, plener na Westerplatte
27. II Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2017, plener na Westerplatte
28. III Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 31.08.2018, plener na Westerplatte
29. IV Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2019, plener na Westerplatte
30. V Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2020, plener na Westerplatte / ON-LINE
31. VI Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2021, Sala BHP Stoczni Gdańskiej / ON-LINE
32. VII Koncert Niepodległości w Gdańsku – 1.09.2022, Sala BHP Stoczni Gdańskiej
33. VIII Koncert Niepodległości w Gdańsku – 1.09.2023, Sala BHP Stoczni Gdańskiej*
34. I Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2018, Warszawa
35. II Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2019, Warszawa
36. III Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2020, Warszawa / ON-LINE
37. IV Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2021, Warszawa / ON-LINE
38. I Koncert Niepodległości Trzeciego Maja – 3.05.2013, Zamek Królewski w Warszawie
39. II Koncert Niepodległości Trzeciego Maja – 3.05.2016, Zamek Królewski w Warszawie
40. III Koncert Niepodległości Trzeciego Maja – 3.05.2017, Zamek Królewski w Warszawie
41. I Koncert Niepodległości w Kruszynianach "Za Naszą i Waszą Wolność" – 5.08.2018
42. II Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Pod obcym sztandarem” – 15.08.2019
43. III Koncert Niepodległości w Kruszynianach „1981” – 15.08.2021
44. IV Koncert Niepodległości w Kruszynianach – 15.08.2022
45. V Koncert Niepodległości w Kruszynianach – 15.08.2023*
46. I Koncert Niepodległości w Gołdapi „Leśni” - 1.08.2021, Gołdap
47. II Koncert Niepodległości w Gołdapi „Za Naszą i Waszą Wolność” - 1.08.2022, Gołdap
48. Koncert Niepodległości dedykowany gen. Józefowi Bemowi – 9.09.2018, Warszawa
49. Koncert Niepodległości "Poland” – 5.10.2018, Tarnów - Mościce
50. Koncert Niepodległości "w Radiu Łódź" – 25.10.2016, Łódź
Aranżacje i kompozycje stworzone w ciągu 14 lat pracy nad projektem:
1. Pod twoją obronę (pieśń maryjna z III w., wg zapisu z 1838 roku), aranż. B.Izbicki
2. Mesco et Vichmanni (na podst. tekstu De nece Vichmanni z kroniki Dzieje Sasów) komp.. O.Turkiewicz (2019) / kronikarz Widukind z Korbei (973)
3. Pisces salsos et foetentes (na podst. tekstu tzw. Pieśni wojów Krzywoustego z Kroniki Polskiej), komp. O.Turkiewicz (2016) / słowa: autor NN, zapis wg kronikarza Galla Anonima (1109)
4. Dobrawa (na podst. tekstu Jak Mieszko pojął za żonę Dobrawę z Kroniki Polskiej), komp. O.Turkiewicz (2017) / kronikarz Gall Anonim (1109)
5. Boleslaue, dux gloriosissime! komp. O.Turkiewicz (2019) / kronikarz Gall Anonim (1109)
6. Gaude Mater Polonia, Wincenty z Kielczy (1253), aranż. K.Kowalewski
7. Hejnał Mariacki, autor NN (XIII w.)
8. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w.), aranż. G.Piotrowski (2009)
9. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w.), aranż. M.Riege (2012)
10.Bogarodzica, autor NN, wg według graduału dominikańskiego o. Błażeja Dereya (1630 r.), aranż. B.Izbicki
11. Sequitur de quodam aduocato Cracouiensi Alberto | Pieśń o wójcie Albercie (2022, tekst wg. odpisu z 1441 w).
12. Krol Wlodzyszlaw polszky. Pieśń o zwycięstwie pod Grunwaldem, komp.O.Turkiewicz (2019) /słowa:autor NN (~XV w.)
13. Idzie żołnierz borem lasem, autor NN (XV w.), aranż. O.Turkiewicz
14. Modlitwa za Rzecz Pospolitą naszą i za Króla, A.Trzecieski (1559), aranż. M.Riege
15. Stefan Batory, autor NN (1548/1611), aranż. K.Kowalewski
16. Pieśń o Hołubku (1588). Autor NN
17. Pieśń nowa Calliopy Sarmackiej | O szczęśliwym porażeniu Książąt Karola Sudermańskiego, autor NN (1605)
18. Pieśń konfederatów tyszowieckich (1655/1656)
19. Sieczże Szwedów, H.Sienkiewicz (1656?/1886/2022)
20. Miał król stary córki dwie autor NN (XVI-XVII w., pieśń ludowo-żołnierska), aranż. M.Riege
21. Pożegnanie autor NN (XVI-XVII w. pieśń ludowo-żołnierska), aranż. O.Turkiewicz
22. A na boru sośnia, autor NN. Kurpiowska pieśń ludowa (XVII-XVIII w.) aranż. A.Strug
23. Pieśń żeglarska do Najświętszej Marii Panny (~XVII-XVIII w., na podstawie wydania z 1838 r.), aranż. O.Turkiewicz
24. Na Kopańskim moście (~XVIII w). Pieśń o bitwie Kurpiów ze Szwedami podczas III Wojny Północnej). A.Strug/A.Turkiewicz / autor słów NN.
25. Odważny Polak na marsowym polu | Pieśń Konfederatów Barskich, autor NN (1768), aranż. K.Kowalewski
26. Marsz, marsz me serce │Pieśń Żołnierska o Najśw. M. P, pieśń Konfederatów Barskich
(1768-72), autor NN, aranż. B.Izbicki
27. Zdaj się Polaku w opiekę Maryi, pieśń Konfederatów Barskich, O.Turkiewicz/autor NN (2021/1768)
28. Święta miłości kochanej Ojczyzny | Hymn Szkoły Rycerskiej W.Sowiński / I.Krasicki (1772), aranż. M.Riege
29. Pierwsi Sybiracy │ Pieśń pierwszych Polaków zesłanych na Sybir, autor: NN (ok.1768-1773), aranż. O.Turkiewicz
30. Polonez Konstytucji 3 Maja, F.D.Kniazin/A.Rodowski (1791), aranż. O.Turkiewicz
31. Na dzień 3 Maja 1791. Szczęśliwie doszłey konstytucyi kraiowey, F.Karpiński (1791), aranż. O.Turkiewicz
32. Pieśń dziękczynna za Ustawę 3 maja, F.Karpiński (1791) ), aranż. O.Turkiewicz
33. Marsz 1772 roku, autor: NN (1792), aranż. O.Turkiewicz
34. Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu (1794), aranż. O.Turkiewicz
35. Śpiew włościan krakowiaków, autor: NN (1794), aranż. O.Turkiewicz
36. Pieśń ludowa 1795 │Marsz Kościuszkowski, autor: NN (1794), aranż. O.Turkiewicz
37. Idźmy bracia, autor: NN (1794) ), aranż. O.Turkiewicz
38. Dwa Polonezy i Walc, T.Kościuszko (1797), aranż. G.Piotrowski
39. Mazurek Dąbrowskiego, J.Wybicki (1797)
40. Hej, hej Ułani, autor NN (1806/1918), aranż. M.Ritter
41. Chorągiewka, autor NN (1808) ), aranż. M.Riege
42. Boże coś Polskę, A.Feliński/A.Gorecki (1816)
43. Pieśń więzienna filaretów, E.A.Odyniec (~1823), aranż. M.Ritter
44. Duma o gen. Jasińskim, autor: K.Krupiński/Br. Kiciński (ok.1830) ), aranż. O.Turkiewicz
45. Nokturn b-moll, Op.9 nr 1, F.Chopin (ok.1830)
46. Bywaj dziewczę zdrowa, autor NN (1830) ), aranż. O.Turkiewicz
47. Biała chorągiewka, R.Suchodolski/NN (1830), aranż. M.Ritter
48. Warszawianka, C.Delavigné/K.Krupiński (1831), aranż. M.Riege
49. Litwinka czyli Hymn Legionistów Litewskich, Cywiński/K.Kurpiński (1831), aranż. O.Turkiewicz
50. Etiuda Rewolucyjna, F.Chopin (1831)
51. Ustawa Sejmu O detronizacji Mikołaja I (1831)
52. Wara z granic. Mazur na cześć jenerała rosyjskiego Suchozaneta z powodu połamania mu
nóg w bitwie pud Grochowem, M.Ritter (2019) / M.Gosławski (1831)
53. Witaj majowa jutrzenko (Trzeci Maj), F.Chopin, R.Suchodolski (1831), aranż. O.Turkiewicz
54. Bracia, do bitwy nadszedł czas | Marsz obozowy, K.Kurpiński/J.Słowaczyński (1831), aranż. K.Kowalewski
55. Przy sadzeniu róż, S.Goszczyński (1831 lub 1861), aranż. O.Turkiewicz
56. Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, A.Mickiewicz (1832)
57. Pieśń Powstańców (Zaliwskiego), komp.M.Ritter (2019) / sł. z poematu „10 obrazów z wyprawy do Polski 1831 r.”, autor Michał Chodźko Borejko (1835)
58. Preludium e moll, F.Chopin (ok.1836) aranż. M.Bałata
59. Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu, autor: Marceli Skałkowski (1837) , aranż. O.Turkiewicz
60. Czajki. Śpiew Zaporożców w powrocie z wyprawy morskiej Konaszewicza, J.B.Zaleski (1838), aranż. P.Jabłoński
61. Pieśń Konfederatów Barskich, (J.Słowacki/A.Kurylewicz (1843/~1975) aranż. O.Turkiewicz
62. Az erdélyi hadsereg (Armia Siedmiogrodzka), Sándor Petőfi (1848)
63/64.Kozak, J.Czeczot/S.Moniuszko (1849) / Zakuwała Zozułeńka, pieśń lud., autor NN (XVII w.), aranż. O.Turkiewicz
65. Z dawna Polski Tyś królową, autor NN/K.Ujejski (1860), aranż. O.Turkiewicz
66. Bracia! Rocznica! Anna Suda │An On Bast (2017) / W.Pol (~1860)
67. Hej Strzelcy wraz | Marsz strzelców, W.Anczyc, K.Czyżowski (1862-63), aranż. M.Ritter
68. Marsz Polonia, J.Wybicki, W.Anczyc i inni (1863), aranż. G.Piotrowski
69. Marsz żołnierzy Langiewicza / Śpij kolego w ciemnym grobie (~1863) aranż. O.Turkiewicz
70. Marsz Żuawów, W.Wolski (1863)
71. Ostatni Mazur, F.Tymolski/L.Łubiński (1863)
72. Wiersz dla Syna, Kazimierz Przerwa-Tetmayer
73. Nie wiedziałem ja, autor NN (tradycyjna pień śląska, XIX w.)
74. Dievs, svētī Latviju. Hymn Łotwy, Kārlis Baumanis (1873)
75. Marsz Kaszubski, F.Nowowiejski (1921)/H.Derdowski (1880)
76. O Canada! Hymn Kanady Calixa Lavallée / Robert Stanley Weir (1880)
77. Advance Australia Fair. Hymn Australii, Peter Dodds McCormick (1878)
78. Tautiška giesmė. Hymn Litwy Vincas Kudirka (1898)
79. Marsz Triumfalny Jana III Sobieskiego, J. Dobrzański, M.Bordowicz (XVIII-XIX w.), aranż. M.Ritter
80. Ostatni Partyzant, pieśń o ks. Stanisławie Brzózce, M.Konopnicka (1905)
81. Wąwóz Samosierry, M.Konopnicka (1905), aranż. K.Kowalewski
82. Rota, F.Nowowiejski/M.Konopnicka (1908), aranż. K.Kowalewski
83. Wszystko co nasze | Hymn Harcerski I.Kozielewski, O.Drahonowska-Małkowska (1911), aranż. O.Turkiewicz
84. O mój rozmarynie, W.Denhoff-Czarnocki (1913), aranż. M.Janiszewski
85. Ta co nie zginęła, E.Słoński/F.Starczewski (1914), aranż. K.Kowalewski
86. Białe róże, M.Kozar-Słobudzki/J.Lankau (1914), aranż. O.Turkiewicz
87. Matka, W.Denhoff-Czarnocki/Z.Pomarański (1914), aranż. O.Turkiewicz
88. Sen o szpadzie, E.Słoński/Z.Pomarański (1915), aranż. O.Turkiewicz
89. A gdy na wojenkę szli Ojczyźnie służyć, E.Słoński/F.Halpern (1915) , aranż. O.Turkiewicz
90. Złote ognie, J.Wyżykowski, J.Mączka (1915), aranż. O.Turkiewicz
91. My Pierwsza Brygada, A.Hałaciński/T.Biernacki (1917), aranż. G.Piotrowski
92. Wojenko, wojenko, autor NN (1917), aranż. O.Turkiewicz
93. Piechota, L.Łuskino/B.Lubicz-Zahorski (1917), aranż. K.Kowalewski
94. Pieśń pierwszej O.L.K. (Ochotnicza Legia Kobiet), autor NN (1918), aranż. O.Turkiewicz
95. Orlątko, A.Oppman (1918), konc. O.Turkiewicz, aranż. G.Piotrowski
96. Rota Śląska (1919)
97. Idą Powstańcy znów na bój (1919)
98. Hymn do Bałtyku, F.Nowowiejski/S.Rybka (1920), aranż. O.Turkiewicz
99. Ksiądz – bohater, pieśń o ks.Ignacym Skorupce. M.Ritter / M.Zielenkiewicz (2021/1920)
100. Czata nad Wisłą, F.Rybicki/A.Oppman (1921), aranż. P.Jabłoński
101. Ten 21 roczek (1921)
102. Od Bytomia bita droga (~1921)
103. Znam ja jeden śliczny zamek (~1921)
104. Już zachodzi czerwone słoneczko. A.Kowalski -autor domniemany (1919)
105. Rebeliancka pieśń odwetowa (1921)
106. Do Bytomskich Strzelców chłopców zaciągają (1921)
107. Morze, nasze morze, A.Kowalski (1925), aranż. M.Ritter
108. Marsz Lotników, A.Zasuszanka/SLatwis (1930), aranż. M.Ritter
109. Serce w plecaku, M. Zieliński (1933), aranż. O.Turkiewicz
110. Hymn Floty Polskiej, J.Mituła (~1935)
111. Modlitwa Armii Krajowej, A.Kowalski (1939)
112/113. Modlitwa obozowa, A.Kowalski (1939) / Czerwona zaraza, J.Szczepański (1944) - kompilacja pieśni z wierszem powstańczym, konc. O.Turkiewicz, aranż. Marin Riege.
114. My partyzanci majora Hubali, autor: NN (~1939/1940), aranż. M.Ritter
115.Modlitwa Narodowych Sił Zbrojnych, na melodię Kiedy ranne wstają zorze, sł.: ks. Henryk Strąkowski (1940), aranż. P.Jabłoński
116.Karpacka brygada, M.Hemar (1941), aranż. M.Riege
117.Od Kłajpedy do Szczecina, A.Kowalski (1941), aranż. M.Riege
118.Hej chłopcy, bagnet na broń, K.Krahelska „Danuta” (1942), aranż. K.Kowalewski
119.Nas kuła północ, K.Wiwatowski, R.Krupa (1942)
120.Lwowskie Puchacze | Hymn 307 Dywizjonu Nocnych Myśliwców w Anglii, J.Maliński/J.Baykowski (1943), aranż. M.Ritter
121.Piosenka o trzysta czwartym (dywizjonie lotniczym), M.Ritter (2020), S.Pężko (~1943)
122.Deszcz Jesienny, M.Matuszkiewicz (1943), aranż. O.Turkiewicz / K.Kowalewski
123/124. Rozszumiały się wierzby płaczące, W.Agapin/R.Ślęzak (1937) / Patrol, L.Łuskino/autor NN (1946-1948)
125. Dziś do Ciebie przyjść nie mogę (Kołysanka leśna), Stanisław Magierski „Jacek II” (1942/1943), aranż. P.Jabłoński
126.Kołysanka o zakopanej broni, K.Krahelska (1941), aranż. O.Turkiewicz
127.Niebo złote Ci otworzę │ Wiersze wojenne, K.K.Baczyński / Z.Konieczny (1965/1943)
128.Kujawiak akowski, J.Lenartowicz (1944), aranż. O.Turkiewicz
129.Kujawiak partyzancki, J.Lenartowicz (1944), aranż. O.Turkiewicz
130.Hymn Brygady Świętokrzyskiej, William Steffe/NN (1856/1944), aranż. P.Jabłoński
131.Marsz Oddziału „Zapory”, L.Łuskino /Jan Gabriołek „Grot” (1944), aranż. K.Kowalewski
132.Mała dziewczynka z AK, J.Markowski/M.Jezierski (1944), aranż. P.Jabłoński
133.Czerwone Maki, A.Shütz, F.Konarski (1944), aranż. G.Piotrowski, intro O.Turkiewicz
134.Warszawskie dzieci, A.Panufnik,S.Dobrowolski (1944), aranż. G.Piotrowski
135.Warszawskie dzieci, A.Panufnik,S.Dobrowolski (1944), aranż. P.Jabloński
136.Żołnierski Szlak, F.Konarski (1944)
137.Trudny czas, autor NN (1944), konc. O.Turkiewicz
138.Pierwsza Pancerna | Marsz Dywizji Pancernej Gen.Maczka, R.Rygiel/S.J.Kowalski (1945), aranż.: M.Ritter
139.Lulaby of Birdland, G.Shearing / G.D.Weiss (1952), aranż. O.Turkiewicz
140.Obława, J.Kaczmarski / W.Wysocki (1974), aranż. O.Turkiewicz
141.Polskie Drogi, A.Kurylewicz (1977), konc. O.Turkiewicz, aranż. G.Piotrowski
142.Mury, L/Llach/J.Kaczmarski (1978), aranż. K.Kowalewski
143.Źródło, J.Kaczmarski (1978), aranż. O.Turkiewicz
144.Świadkowie, J.Kaczmarski (1978)
145.Walka Jakuba z Aniołem, J.Kaczmarski (1979), aranż. O.Turkiewicz
146.Powrót, J.Kaczmarski (1980), aranż. O.Turkiewicz
147.Modlitwa o wschodzie słońca, N.Tenenbaum / P.Gintrowski (1980), aranż. O.Turkiewicz
148.Przyjaciół nikt nie będzie mi wybierał, Andrzej Garczarek (1981), aranż. O.Turkiewicz
149.Trzynastego grudnia, pieśń kobiet uwięzionych na Olszynce Grochowskiej (1981), aranż. O.Turkiewicz
150.Idą Pancry na Wujek, B.Bieniasz/M.Bieniasz (1981)
151.Zielona Wrona (~1982)
152.Nie chcemy komuny (~1982)
153.Wróżba, J.Kaczmarski (1982), aranż. O.Turkiewicz
154.Zbroja, J.Kaczmarski (1982), aranż. O.Turkiewicz
155.Dylemat, P.Gintrowski/J.Kaczmarski (1980), aranż.:K.Kowalewski
156.Nasza klasa, J.Kaczmarski (1983), aranż. O.Turkiewicz
157.Ojczyzno ma, ks. Karol Dąbrowski (1983), aranż. M.Ritter
158/159.Katyń, J.Kaczmarski (1985) / Katyń 1940 (ostatni list), L.Makowiecki (2010) – kompilacja 2 utworów, konc. O.Turkiewicz, aranż. M.Riege
160.Gdy tak siedzimy nad bimbrem, L.Szaruga / P.Gintrowski (1986), aranż. O.Turkiewicz
161.Margrabia Wielopolski, P.Gintrowski/J.Czech (1991), aranż.O.Turkiewicz
162.Wilki, słowa Zbigniew Herbert, muz.Anna Suda (1992/2019)
163.Podróż, komp. K.Kowalewski (2010), utwór instrumentalny.
164.Tęsknota, komp. M.Riege (2010), utwór instrumentalny
165.Zielone wzgórza, komp. K.Kowalewski (2011), utwór instrumentalny
166.Horyzont wspomnień, komp. M.Riege (2011), utwór instrumentalny
167.Po burzy… cisza, komp. M.Riege (2012), utwór instrumentalny
168.Skrzyżowanie dróg, komp. O.Turkiewicz ( 2012), utwór instrumentalno-wokalny
169.Res Publica Serenissima, komp. O.Turkiewicz (2012), utwór instrumentalno-wokalny
170.Jaśmin, komp. K.Kowalewski (2013), utwór instrumentalny
171.Londyn, komp. O.Turkiewicz (2013), utwór instrumentalno-wokalny
172.Azymut „W”, komp. M.Riege (2014), utwór instrumentalny
173.Nadir, komp. K.Kowalewski (2014), utwór instrumentalny
174.Enigma, komp. O.Turkiewicz (2014), utwór instrumentalny
175.La Bomba, komp. M.Riege (2015), utwór instrumentalny
176.Droga marzeń, komp. K.Kowalewski (2015), utwór instrumentalny
177.Wieluń, M.Riege komp. (2016), utwór instrumentalny
178.Fate | Przeznaczenie, komp. A.Suda | An On Bast (2016), kompozycja elektroniczna
179.Heritage | Dziedzictwo, komp. A.Suda | An On Bast (2016), kompozycja elektroniczna .
180.Niepokorne, komp. O.Turkiewicz (2017), utwór instrumentalny
181.Targowica, komp. O.Turkiewicz (2018), utwór instrumentalny
182.4:48, komp. A.Suda (2018), utwór instrumentalny
183.Powstańce, suita instrumentalna, komp. O.Turkiewicz, A.Suda, K.Kowalewski, M.Riege, M.Ritter, P.Jabłoński (2019),
184.Ryngraf, A.Suda (2019), utwór instrumentalny
185.Dominium Maris Baltici (2019), utwór instrumentalny
186.ORP Orzeł (2019), utwór instrumentalny
187.Szaniec Czarnej Madonn, komp.O.Turkiewicz (2021), współczesny utwór instrumentalny
188.Gadała komp.P.Jabłoński (2021), utwór współczesny
189.Golgota komp.P.Jabłoński (2021), utwór współczesny
190.Thornan, komp.A.Suda (2021), współczesny utwór instrumentalny
191.Braterstwo, komp.K.Kowalewski (2022) , współczesny utwór instrumentalny
192.1792. Contra Targovicam (2022), komp.P.Jabłoński, współczesny utwór instrumentalny
193.Zdrada (2022), komp.Anna Suda, współczesny utwór instrumentalny
Kompozycje i aranżacje twórców Koncertu Niepodległości i Projektu Arboretum nie mieszczą się w jednoznacznej interpretacji i trudno jest przyporządkować je konkretnemu gatunkowi muzycznemu. Efektem wieloletniej współpracy muzyków jest wypracowanie własnego stylu, który określili muzyką hybrydową. Pojęcie hybrydy staje się coraz bardziej popularne, oznacza coś, co składa się z różnych elementów, często niepasujących do siebie. Powstający w ramach projektów repertuar inspirowany jest twórczością patriotyczną, dziedzictwem kulturowym i krajobrazowym, ale nie stanowi to sztywnych ram kompozycji.
Istotą tego niekomercyjnego stylu muzycznego jest połączenie kilku nurtów w jednym utworze. Do budowania kompozycji hybrydowych wykorzystywane są m.in. jazz, rock, blues, poezja śpiewana, muzyka etniczna, klasyczna, elektroniczna i elektroakustyczna. O różnorodności tego stylu dobitnie świadczą inspiracje polonezem i tangiem z jednej strony oraz nawiązania do muzyki techno-house, reggae i punk-rocka z drugiej. W kompozycjach i aranżacjach wykorzystywane są także odgłosy natury, cywilizacji a także nagrania archiwalne, jak m.in. wypowiedzi postaci historycznych, jak m.in. Papież Jan Paweł II, gen. Władysław Anders, Prezydent Warszawy Stefan Starzyński czy też komunikat o wprowadzeniu Stanu Wojennego odczytany przez gen. W. Jaruzelskiego.
Fundamentami kompozycji, przejmującymi często role partii solowych, stają się wiernie odtwarzane utwory np. dawne, ludowe i obrzędowe, poezja śpiewana, ale także oryginalne odgłosy natury i inne, określane cytatami. Wykorzystywane cytaty pełnią rolę części, które określają temat, charakter i tempo utworu. Są one oplatane partiami wokalnymi, klasycznymi i elektronicznymi intermezzami, suitami gitarowymi czy fortepianowymi, które spajają całość przejmując prowadzenie. Większość z tych partii i cytatów samodzielnie stanowić może odrębne utwory muzyczne. Inspiracją do powstania muzyki hybrydowej była między innymi twórczość Richarda Wagnera i Henryka Mikołaja Góreckiego, czy takich ikon jazzu jak Ella Fitzgerald, Miles Davis, Dizzy Gillespie. Twórcy ci często używali tzw. „cytatów” muzycznych, pochodzących z różnych nurtów, czy twórczości etnicznej, wbudowując je w nowe kompozycje lub własne interpretacje.
W instrumentalizacji wykorzystywane są zarówno współczesne instrumenty muzyczne, jak i tradycyjne, etniczne, dawne lub nietypowe. Trzon instrumentarium stanowi jazzowa sekcja rytmiczna (pianino, gitara, perkusja, bas), która często wspomagana jest sekcją smyczkową, instrumentami elektronicznymi oraz partiami chóralnymi. Kompozycje oparte są m.in. na stylu klasycznym, Jazzie, muzyce elektronicznej, rocku alternatywnym, muzyce etnicznej, klubowej a także poezji śpiewanej i pieśniach tradycyjnych i innych.
Muzyczny temat, narracja i akompaniament łączą się w różnych nurtach, tworząc hybrydową, spójną całość, pomimo różnorodności części składowych utworów. Przejścia pomiędzy poszczególnymi partiami mogą być zarówno subtelne jak i dynamiczne.