Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Zamek Królewski kupił do zbiorów arcydzieło ze szkoły Caravaggia

Wśród dzieł malarskich prezentowanych stale i czasowo w Zamku Królewskim w Warszawie sztuka włoska zajmuje miejsce szczególne. Trudno się temu dziwić, to właśnie Italia bowiem jako ośrodek sztuki w okresie renesansu i baroku promieniowała najmocniej. Każdy z prezentowanych na ekspozycji obrazów rzuca jednak własny, unikatowy blask. Nie inaczej jest w przypadku nowego nabytku do zamkowej kolekcji – nastrojowej i bogatej w głęboką symboliczną wymowę Partii tryktraka Mattii Pretiego, jednego z najważniejszych kontynuatorów stylu wypracowanego przez Caravaggia.

Mattia Preti, Partia tryktraka
Mattia Preti, Partia tryktraka
Zamek Królewski w Warszawie

Partia tryktraka to perełka barokowego malarstwa. Na obrazie widzimy trzy wydobyte z ciemności snopem światła postaci: kobietę, chłopca i starszego mężczyznę. Siedzą oni przy stole, na którym rozłożona jest plansza tryktraka, jednej z najstarszych gier planszowych. To przedstawienie alegoryczne, niosące uniwersalną refleksję natury egzystencjalnej i moralnej. Zgromadzone przy stole postaci reprezentują trzy etapy życia: młodość, wiek dojrzały i starość. Symboliczną wymowę dzieła podkreśla umieszczenie ich w nieokreślonym miejscu i czasie oraz stroje przynależące do różnych epok. Zbroja starca wykonana jest w stylu zbroi mediolańskich 2. poł. XV w., a suknia i czepiec kobiety nawiązują do niemieckich ubiorów z lat 20. XVI w. Tylko strój młodzieńca wydaje się związany z czasem powstania płótna. By uczytelnić treść przedstawienia i skierować wzrok widza na kluczowe partie dzieła, całość kompozycji artysta wpisał w formę trójkąta, którego podstawę stanowi dolna krawędź płótna. Zabiegi te świadczą o wysokich umiejętnościach Pretiego, który w momencie tworzenia obrazu kształcił się od blisko dwóch lat w słynnej Akademii Świętego Łukasza w Rzymie. Jego styl malarski bazujący na ostrym światłocieniu, realizmie i teatralnej kompozycji, ukształtował się przede wszystkim pod wpływem twórczości Michelangela Merisiego, zwanego Carvaggiem.

Mattia Preti (ur. 24 lutego 1613 w Tavernie, zm. 3 stycznia 1699 w Valletcie) posłużył się tu stosunkowo ograniczoną gamą barwną, w której dominują brązy, czerń i biel. Zaledwie w kilku miejscach daje się zauważyć błękit, żółć i czerwień.

 

Jak powiedział dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie prof. Wojciech Fałkowski niedawno kupiony obraz stał się już częścią kolekcji zamkowej i początkiem zbiorów caravaggionistów. 

Od Caravaggia i jego uczniów zaczęła się rewolucja w malarstwie – odmienne traktowanie światła, koloru, bohaterów zmieniło świat sztuki tamtych czasów. 

 

 

 

 



Źródło: niezależna.pl; zamek-królewski.pl

#Mattia Preti #Caravaggionista #barok #sztuka włoska #Zamek Królewski w Warszawie

Magdalena Łysiak