Z danych zaprezentowanych przez Instytut IBRM Samar wynika, że do 10 sierpnia rano złożono ponad 400 wniosków w programie "Mój Elektryk". Uruchomiony miesiąc temu program umożliwia klientom indywidualnym składanie wniosków o bezzwrotną dotację do zakupu fabrycznie nowych, elektrycznych i wodorowych samochodów kategorii M1.
Wnioski o dofinansowanie należy składać w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie - wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
Miesiąc po starcie programu (12 lipca), do 10 sierpnia złożono 401 wniosków na łączną kwotę 8 162 250 zł. Z tego 20 proc. stanowiły dokumenty złożone przez posiadaczy Karty Dużej Rodziny – informuje Instytut Samar, w oparciu o dane, przekazane przez Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jak informuje Instytut Samar, uruchomiony 12 lipca br. w NFOŚiGW nabór wniosków od osób fizycznych potrwa do 30 września 2025 r. albo do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel. Budżet programu wynosi nawet 100 mln zł. Program będzie realizowany do 2026 r., przy czym zawieranie umów potrwa do 31 grudnia 2025 r., a okres wydatkowania środków – do 30 czerwca 2026 r.
Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie nowych pojazdów kategorii M1, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1077).