Aż 82 proc. respondentów najbardziej ceni sobie fakt, że może zrobić zakupy w dogodnym dla siebie czasie. Internet jest także miejscem, gdzie prawie połowa konsumentów szuka pomysłów na prezenty
- czytamy w badaniu.
Jak wyliczyła firma Deloitte, "aż 44 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w e-commerce, zainspirują nas blogerzy oraz media społecznościowe".
Na prezenty planujemy przeznaczyć ok. 532 zł, z czego 236 zł (55 euro) wydamy w internecie - wyliczono.
"Po Brytyjczykach, którzy aż 55 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty wydadzą w sieci oraz Niemcach, jesteśmy liderami w zakupach on-line, wyprzedzając tym samym Holandię, która jeszcze rok temu była przed nami. Wciąż większość, bo 58 proc. respondentów, deklaruje, że świąteczne prezenty kupi w tradycyjnych sklepach. To jednak relatywie mało, biorąc pod uwagę 70 proc. europejskiej średniej"
– wskazuje, cytowany w badaniu, Wojciech Górniak z Deloitte
Jak dodano, coraz częściej wybieramy zakupy online przez aplikacje mobilne. W ten sposób zamierza kupić prezenty 27 proc. pytanych. "Pod tym względem ponownie wyprzedzamy inne kraje, średnia dla Europy to bowiem 24 proc." - czytamy.
Tradycyjne sklepy, jak stwierdzili autorzy badania, wygrywają głównie możliwością natychmiastowego otrzymania zakupionych rzeczy (81 proc.) oraz bezpośrednim kontaktem ze sprzedawcą i uzyskaniem od niego fachowej porady (79 proc.).
Badanie "Zakupy świąteczne 2018" przeprowadzono online 27 września – 22 października 2018 r. wśród blisko 9,2 tys. respondentów w wieku 18-65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z 10 krajów europejskich - Polski, Austrii, Belgii, Niemiec, Włoch, Holandii, Portugalii, Rosji, Hiszpanii i Wielkiej Brytania.