Informowanie klientów o zmianach w umowach w ramach systemu bankowości internetowej oraz zmiany warunków umowy bez podstawy prawnej – to przykłady praktyk, które prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował na rynku usług finansowych. Niedawno wszczął pięć postępowań w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów przez: Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski i Pekao – poinformował UOKiK.
Wątpliwości Urzędu wzbudziły
praktyki polegające na informowaniu konsumentów o zmianach w zawartych z nimi umowach za pomocą wewnętrznych serwisów bankowości internetowej. Zdaniem UOKiK, informacje o proponowanych przez bank zmianach w umowie konsument powinny zostać przesłane za pomocą trwałego nośnika informacji. Np. poprzez list w formie tradycyjnej albo informację zapisaną na nośniku USB czy płycie CD. Według UOKiK dane takie mogą być przesłane również mailem pod warunkiem, że będą zawierać wszystkie wymagane informacje, a nie jedynie odesłania do zewnętrznych stron internetowych, na których są one zamieszczone, oraz wtedy, gdy konsument wyrazi zgodę na taką formę komunikacji.
Ponadto prezes UOKiK
zakwestionował wprowadzenie przez wskazane powyżej banki zmian do warunków umów w trakcie ich wykonywania bez odpowiedniej podstawy prawnej zawartej w samej umowie lub w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Wysyłane klientom informacje o zmianach umów również muszą wskazywać podstawę prawną oraz okoliczności, które spowodowały konieczność ich modyfikacji.
Postępowania przeciwko
Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, Pekao nie są jedynymi, w których Urząd sprawdza sposób wprowadzania zmian w umowach. W listopadzie 2015 r. prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Credit Agricole Bank Polska. Do tego w ramach postępowania wyjaśniającego sprawdzane są praktyki sześciu innych instytucji finansowych.
Nie jest również wykluczone rozszerzenia badania o kolejne podmioty – informuje na zakończenie UOKiK.
Źródło: niezalezna.pl
MP