Grupa Volkswagen przedstawiła niedawno nową strategię NEW AUTO, która obejmuje okres do 2030 roku. W stosunku do 2018 roku koncern z Wolfsburga zamierza – zgodnie z porozumieniem paryskim – zmniejszyć emisję dwutlenku węgla na każdy samochód w całym cyklu jego życia o 30 procent do 2030 roku. W planach jest ponadto wprowadzenie nowej platformy System SSP (Scalable Systems Platform), która zastąpi MQB, MSB, MLB i PPE oraz uprości produkcje.
Niemiecki koncern motoryzacyjny w stosunku do 2018 roku zamierza – zgodnie z porozumieniem paryskim – zmniejszyć emisję dwutlenku węgla na każdy samochód w całym cyklu jego życia o 30 procent do 2030 roku. Można się spodziewać, że w tym samym czasie udział aut elektrycznych w sprzedaży wzrośnie do 50 procent. Do 2040 roku niemal 100 procent nowych samochodów koncernu oferowanych na głównych rynkach będzie pojazdami bezemisyjnymi. Najpóźniej w 2050 roku koncern zamierza stać się całkowicie neutralny dla klimatu.
On our #waytoZERO 📍: By 2030, each #Volkswagen vehicle in Europe will emit 17 tonnes less CO₂ on average throughout its life cycle – compared to 2018.
— Volkswagen News (@volkswagen) July 16, 2021
What do you do on your way to zero emissions?
Volkswagen spodziewa się stopniowych przesunięć w zakresie źródeł przychodów i zysków – najpierw z aut z silnikami spalinowymi (ICE) do pojazdów elektrycznych wyposażonych w akumulatory (BEV), a później coraz mocniej w kierunku oprogramowania i usług. Ten trend przyspieszą pojazdy autonomiczne. Rynek aut spalinowych w ciągu najbliższych dziesięciu lat może się zmniejszyć o ponad 20 procent. Jednocześnie szybko będzie rosła sprzedaż samochodów elektrycznych, wyprzedzając samochody spalinowe jako wiodąca technologia. Przy przychodach szacowanych na 1,2 biliona euro, oprogramowanie może stanowić dodatkowo jedną trzecią całego rynku mobilności do 2030 roku, oprócz sprzedaży aut typu ICE (samochody spalinowe) i BEV (samochody elektryczne). Rynek mobilności może się zwiększyć z dzisiejszych około dwóch bilionów euro do pięciu bilionów, czyli wzrośnie ponaddwukrotnie. Także w 2030 roku indywidualne środki transportu będą prawdopodobnie stanowić 85 procent rynku i biznesu prowadzonego przez Volkswagena.
Solidna i zapewniająca dzisiaj wysoką marżę działalność w dziedzinie pojazdów ICE z typowym dla niej wysokim przepływem gotówki pozwoli sfinansować i przyspieszyć przestawienie się na auta elektryczne BEV. Masowa produkcja samochodów elektrycznych, możliwa dzięki synergii wynikającej z niskich kosztów akumulatorów i produkcji oraz z rosnącej wielkości produkcji sprawi, że wzrosną marże na pojazdy typu BEV. Ten trend może przyspieszyć za sprawą rosnących kosztów związanych z emisją CO2 i normą Euro 7, a także z powodu niekorzystnego opodatkowania – czynniki te będą dodatkowo obciążać marże na pojazdy typu ICE. W sumie należy przyjąć, że marże uzyskiwane w dziedzinie pojazdów spalinowych i elektrycznych wyrównają się do tego samego poziomu w ciągu kolejnych dwóch-trzech lat.
Do końca dekady VW Group spodziewa się, że większość jej floty będzie składać się z pojazdów elektrycznych – a większość z nich będzie oparta na jednej platformie znanej jako SSP (Scalable Systems Platform). Platforma ta zastąpi obecne platformy MQB, MSB i MLB Grupy VW dla pojazdów spalinowych, a nawet nowe platformy MEB i nadchodzące platformy PPE EV.
Pierwszy model SSP pojawi się w 2026 roku. Oczekuje się, że będzie to model VW, obecnie określany jako Project Trinity . Grupa VW przewiduje, że w okresie eksploatacji platformy na platformie SSP zostanie zbudowanych nawet 40 milionów pojazdów. Oczekuje się, że wprowadzenie platformy przyniesie znaczne oszczędności kosztów i zmniejszy złożoność dla Grupy VW.
#NEWAUTO | From 2026, the #VWGroup will bundle its future technologies on the Scalable Systems Platform (SSP).
— Volkswagen Group (@VWGroup) July 14, 2021
In the future, it will be possible to build models from all brands and segments on the SSP – more than 40 million Group cars throughout its life cycle!